گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله شاه معلم ماسوله

شرحی از قله شاه معلم ماسوله،از قلل مطرح منطقه گیلان

قله شاه معلم ماسوله:

قله شاه معلم ماسوله(گیلان)از قلل پرتردد استان گیلان است.این قله  واقع در خط الراس ماسوله، مشرف به استان زنجان از یکسو وشهرستان خلخال از سوی دیگر است.قله ایی ست به ارتفاع 3058متر وبا مختصات جغرافیایی طول 48درجه و 53دقیقه و 56ثانیه و عرض 37درجه و 12 دقیقه و 36 ثانیه.این قله قبلا بلندترین قله گیلان بود. با تقسیمات جغرافیایی بعدی که قله سماموس رودسر به ارتفاع 3720 متر در محدوده گیلان قرار گرفت، قله شاه معلم دومین قله گیلان محسوب میشود.

این قله از آنجائیکه به رشت نزدیک است صرفنظر از نوع فصل، هر هفته میزبان تعداد زیادی از گروه های کوهنوردی داخل یا خارج استان است.ارزش معنوی این قله برای گیلانیان مثل ارزش معنوی قله توچال برای تهرانیان است.لذا تردد هفتگی به این قله بدون توجه به فصل و آب و هوا ،مثل تردد هفتگی به قله توچال است با این تفاوت که مسیر این قله فاقد تله کابین است.

شرحی از قله شاه معلم یا مولوم بند

قبل از احداث جاده خاکی ماسوله به خلخال ،صعود به این قله ار داخل شهر ماسوله که ارتفاع آن از سطح دریا، حدودا 1000متر است صورت میگرفت که تقریبا برای رفت ویرگشت به این قله، سیزده ساعت زمان نیاز میباشد(8 ساعت رفت و 5 ساعت برگشت).اکنون به یُمن وجود جاده، اکثر صعودها از منطقه خارند که 1750 متر از سطح دریا فاصله دارد صورت میگیرد.رفت و برگشت از این طریق ، حداکثر 8 الی 9 ساعت است(5 ساعت رفت و سه و نیم  ساعت برگشت).

اهالی بومی نزدیک به منطقه معتقدند که وجه تسمیه شاه معلم به عارف پیری برمیگردد که در این ارتفاع زندگی میکرده وپس ار فوت نیز در همان نزدیکی قله دفن و مقبره اش هم در همان حوالی موجود میباشد که البته سندیت این حرف معلوم نیست.

از ویژگی های مهم مسیر این قله این است که در مسیر این قله از خود شهر ماسوله تا قله و بلعکس هیچ چشمه ایی وجود ندارد (بجزچشمه محل امامزاده ابراهیم).لذا لازم است کوهنوردان به هنگام صعود به آن، آب مورد نیاز رفت وبرگشت خود را (حداقل سه لیتر)همراه داشته باشند.تا مخصوصا به هنگام صعود در فصول گرم سال با مشکل مواجه نشوند.

شاه معلم از قلل مطرح گیلان

موضوع دیگر این است که چون معمولا در زمستانها جاده دسترسی خارند بسته است واستارت صعود از پائین(شهر ماسوله) زده میشود لذا زمان رفت وبرگشت  باتوجه به قانون ساعت چهارده در کوهنوردی بایدبنحو  درستی مدیریت گردد تا مشکلی  از بابت تاریک شدن هوا و گم کردن مسیر مخصوصا برای کوهنوردان غیربومی  ایجاد نگردد.

باتوجه به شرایط آب و هوایی منطقه،صعود به این قله بدلیل بادهای شدید و تند و طوفانهاوبورانهای سهمگینش همواره ممکن است موفقیت آمیزنباشد و کوهنوردان جهت حفظ موارد ایمنی و سلامتی خود گاهی صعود را نیمه تمام رها کرده وبا توجه به اصل ارجحیت قله خانه (اول ایمنی بعد صعود)راه برگشت را در پیش میگیرند.

معمولا کوهنوردان گیلانی جهت کسب  آمادگی صعود به قلل مرتفع تر، درابتدا قله شاه معلم را انتخاب میکنند.مخصوصا در تابستانها با توجه به مشکلات نبود چشمه در مسیر که وصف آن گذشت صعود شبانه و شب مانی در قله، گزینه مناسبی جهت هم هوایی به منظور کسب  آمادگی های لازم برای صعودهای بعدی است.در کنار آن مشاهده قرص ماه وستارگان آسمان بیکران در یک شب مهتابی تابستان و سپس طلوع آفتاب در صبح روز بعد از جلوه های چشم نواز و دیدنی مسیر است که عاشقان طبیعت این فرصت طلایی را همواره مغتنم میشمارند.

شاه معلم وسوسن چلچراغ

اخیرا در مسیر این قله پرتردد (تقاطع پاکوب خارند-کارگاه)گل سوسن چلچراغ که از نایابترین گلهای زیبای دنیا هست پیدا شده که ثبت ملی شده است.شرح و عکسهای مربوط به آنرا میتوانید در اینجا بخوانید.
عکسهایی که متعاقبا ارائه میگردد مربوط به صعودهای مختلف یه این قله زیبای گیلان است..

شاه معلم در یک روز برف وباد..!
شاه معلم و خیل عاشقانش..!
شاه معلم وطبیعت زیبای مسیر..!
شاه معلم وطلوع صبحش..!
شاه معلم وبازهم باد..!
شاه معلم وجلوه ایی دیگر از مسیرش..!
شاه معلم و زمستانش

به پایان آمد این دفتر ولیکن،حکایت همچنان باقیست..!

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

در رابطه با همین قله

شاه معلم کجاست؟

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. درود بر شما قله مولومه بند یا شامولوم که به اسم شاه معلم معروفه برای راحتی کوهنوردان بخاطر تلفظ جزو ماسال هستش و ثبت کشوری هم جزو ماسال هستش لطفا بدون اطلاعات کافی این مطالب رو درج نکنید از کی مولومه بند ماسال شده جزو ماسال

    1. درود وارادت
      تعصبی به اینکه قله مزبور متعلق به کدام منطقه هست ندارم ولی قرائن جغرافیایی اطلاعات زیر را در اختیارمان میگذارد:
      مختصات جغرافیایی ماسوله:
      طول48 درجه و 59دقیقه و 23ثانیه
      عرض 37درجه و 9دقیقه و 13 ثانیه
      مختصات جغرافیایی ماسال:
      طول 49درجه و 7 دقیقه و 56 ثانیه
      عرض37درجه و 21دقیقه و 47 ثانیه
      مختصات جغرافیایی قله شاه معلم
      طول 48 درجه و 53دقیقه و 56 ثانیه
      عرض 37 درجه و 12 دقیقه و 36 ثانیه
      با توجه به مراتب بالا مشخص است که قله شاه معلم در محدوده ماسوله یا ماسوله داغی واقع ا ست.منتهی نکته ایی که وجود دارد این است که در سالهای اخیر دو تا محل دیگر نیز در منطقه بنام قله شاه معلم از طرف بعضی ها تحت عنوان شاه مولوم یا مولوم بند یا ارامگاه شاه معلم معرفی گردیده که اگر چه ارتفاع آنها بترتیب 3095 متر و 3112 متر و بلندتر از قله شاه معلم اولی 3058 متریست ولی به هرحال از منظر قاطبه کوهنوردان وطبیعت گردان بعنوان شاه معلم شناخته نمیشوند.جالب است که برخی ها هم فراتر رفته وبین قله 3058 متری و 3112 متری در مکانی که به بنچ مارک معروف است (و سازمان جغرافیایی کشور انجا را که ارتفاعش 3095 است رابعنوان شاه معلم میشناسد) تابلوی آرامگاه شاه معلم را علم کرده ومدعی هستند که آن محدوده بتن ریزی شده که ارم سازمان نقشه برداری روی ان حک گردیده مقبره عارف پیری تحت عنوان شاه معلم میباشد.کوتاه سخن اینکه قاطبه کوهنوردان که از سمت ماسوله صعود میکنند همان قله 3058 متری محدوده ماسوله را بعنوان شاه معلم میشناسند .سازمان نقشه برداری کشور قله 3095 متری که الان تابلوی ارامگاه شاه معلم روی ان نصب گردیده را بعنوان قله شاه معلم و در محدوده مختصات جغرافیایی ماسوله معرفی میکند ودوستان ماسالی نیز قله 3112 متری را که جدا گانه برای ان تابلو و…نصب کرده اند.علی ایحال هرچه باشد بنظرم اصلا مهم نیست که قله متعلق به ماسال است یا ماسوله !مهم حفظ حرمت و صیانت از طبیعت و محیط کوهستان است که متاسفانه مورد عنایت اکثر همنوردان واقع نمیشود وبه زباله و…آلوده میگردد.در هر صورت از اظهار نظر جنابعالی سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا