گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله شاه مولوم یا مولومه بند ماسوله

قله شاه مولوم ماسوله:

شنبه هشتم شهریور 99
یک صعود دو نفره دلچسب عالی به قله های شاه معلم ماسوله(فکر کنم با توجه به مدعیان جدید، باید برای شاه معلم سه قله با اسامی 1و2و3 تعریف نمود!)به همراه همنورد با اخلاق و پیشکسوت جناب آقای صفری.

از همان ابتدا پس از صرف صبحانه کوهنوردی در منطقه خارند و انجام چند حرکت کششی و سپس ثبت لحظات زیبای تولد دوباره خورشید با سرقدمی جناب آقای صفری در ساعت شش و نیم صبح استارت زدیم.وقتیکه سرقدم با آقای صفری باشد واقعا نیاز به هیچ استراحتی نیست.

در یک هوای عالی و آسمانی صاف و آبی و مسیری مفرش به انواع گلهای رنگارنگ ناشی از بارشهای اخیر و کوهستانی کاملا خلوت که فقط پذیرای ما دو نفر بود. راس ساعت ده و بیست دقیقه به قله اول شاه معلم رسیدیم.

قله شاه مولوم ماسوله

ده دقیقه جهت گرفتن عکس و میل کردن تنقلات و تغذیه صرف شد و سپس به سمت قلل بعدی راه افتادیم.دو تا فراز و نشیب مثل آخرین شیب شاه معلم اول را پشت سر نهادیم به جایی رسیدیم که داری چندین سنگ چین بود وبا ذکر مختصات جغرافیایی روی سنگی، حک شده بود شاه معلم!.

چند دقیقه توقف و سپس آخرین شیب نفسگیر را هم طی کرده و در نهایت ساعت دوازده و بیست دقیقه در مکانی قرار گرفتیم که اکنون واخیرا دارای تابلو و نشان و سنگ چین و….شده است موسوم به شاه مولوم(یا همان شاه معلم)منتهی با ارتفاع بیشتر از شاه معلم اول.

در کل ،فاصله زمینی شاه معلم اولی تا سومی برغم کم بودن اختلاف ارتفاع ولی با توجه به فراز و فرودها سه گانه، 2900متر(دو و نه دهم کیلومتر ) است.موقع برگشت هم میهمان مِه بودیم و با سرعت خودمان را به پائین رسانیدم تا بلکه مجبور نباشیم شب را در کوهستان خلوت بیتوته نمائیم!در مجموع ، ده و نیم ساعت پیمایش رفت و برگشت داشتیم و نوزده کیلومتر را در کوهستان پیمودیم.

قله شاه مولوم ماسوله

در موقع برگشت با سیل مسافران سرگردان ماسوله مواجه گشتیم که واقعا جای سوزن انداختن نبود (حتی بالای بام دستشویی شهر نیزچادر زده بودند!)وبرخی به جاده های و مسیرهای اطراف در میان خروارها زباله هایی که ریخته شده بود اطراق کرده بودند !لابد داشتند خوش میگذروندند…!

طلوع زیبای خورشید
طلوع از زاویه ایی دیگر
یکی ازجلوه های زیبای مسیر رویش این گلهای شبه زعفرانی در منطقه در این فصل سال با توجه به بارش های اخیر بوده است.
اینجا قله دوم شاه معلم یا همان قله وسطی ست.جایی که با حک مختصات جغرافیایی رو یک قطعه سنگ که زیر پا مشخص است نوشته شده است شاه معلم.
گفتم با سرقدمهای آقای صفری هیچ قله ایی دور و غیرقابل صعود نیست.
مِه موقع برگشت.البته خوشبختانه مشکل ساز نشد.

اینکه میگویند قانون ساعت 14 بی دلیل نیست.دقیقا تا ساعت 13 هوا صاف و آفتابی بود.از این ساعت ببعد کم کم ریزش مِه شروع شد بطوریکه از شاعت 14ببعد پیدا کردن مسیر واقعا سخت بود.مخصوصا اینکه هیچکس دیگری هم در کوه حضور نداشت.اگر نبود سنگچینهای نشان گذاری شده مسیر ،شاید کار برگشت کمی سخت میشد.
پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..