محیط زیست

مدیریت بحران زباله

چندراهکار ساده و کم هزینه جهت مدیریت بحران زباله ها

مدیریت بحران زباله:

بحران مدیریت زباله ها در واقع همان مدیریت پسماندها مدتهاست گریبانگیر اکثرشهرها مخصوصا شهرهای شمالی ست.در این میان توریستی بودن شهرهای شمال وهجوم مسافران در ایام تعطیلات به این نقاط، بار زباله های تحمیلی بر شهرها را افزون بر ظرفیتشان کرده است. از انجائیکه هیچ استراتژی مشخصی جهت مدیریت پسماندها بجز دپو کردنشان آنهم بصورت درهم در مناطق مختلف وجود ندارد روز بروز بر بار مشکل فوق افزوده وزندگی مردمان این مناطق را با خطر بیماریهای خطرناک مواجه ساخته است.مشخصا شهر رشت و محل دپوی زباله در منطقه سراوان که به گفته مسئولان یکی از 26 نقطه رسمی دپوی زباله های شهری منطقه است(مکانهای دپوی غیررسمی بماند)تبدیل به دُمُل چرکین منطقه شده ودهان باز کرده است..

پنهان شدن پشت مشکل امکانات و بودجه

در این میان وقتی مسئولان نهادها وارگانهای مسئول وذیربط سرِ صحبت را باز میکنند از نبود بودجه وامکانات و…میگویند. البته توضیح نمیدهند وام قابل ملاحظه ایی که سالها قبل از بانک جهانی جهت سامان دادن به وضعیت فاضلاب شهری دریافت نموده اند به چه سرنوشتی دچار شده است!.نیز نمیگویند که اگر برفرض اینکه بودجه وامکانات و…هم فراهم باشد طرح و برنامه آنها چه هست؟.ولی بنظر اگر واقعا قصد واراده ایی جهت مدیریت این بحران وجود داشته باشد با همین بودجه های اندکی که در حال حاضر نهادهای ذیربط در این زمینه دارند وبخشی را نیز از صنایع ومردم بابت ساماندهی به همین معضل دریافت میدارند میتوانند تا اندازه از حجم فجایعی که در حال حاضر در این زمینه در حال وقوع است بکاهند.

سالهاست بحران زباله در دنیا ودر کشورهای توسعه یافته حل شده است.مشکل مدیریت زباله و فاضلاب استان گیلان وشهرهای آن وشهرهای مشابه،مشکل لاینحل ویا پیچیده ایی نیست که کسی را یارای حل آن نباشد. حال که بحران به اینجا رسیده و حیات نسل حاضر و آینده را با تحدید جدی مواجه ساخته است چند کار ساده و بدون هزینه یا کم هزینه را میتوان انجام داد تا بلکه روند رشد این بحران خانمان برانداز اندکی کُند تا شاید روزی کاربلدان متعهد دلسوزی در راس امور قرار گیرند که آنرا کنترل نمایند.

نگاهی به آمارهای کشوری

برابر آمار نهادهای ذیربط ومحیط زیست در حال حاضر روزانه در کشور 632000تن و در سال معادل 231میلیون تن زباله تولید میشود.سرانه تولید زباله در کشور 670 گرم ودر سال 245 کیلوگرم است.یعنی هر ایرانی در سال سه ونیم برابر وزن خود زباله تولید میکند.(وزن متوسط را 70 کیلوگرم درنظر گرفته ایم.)اگر جمعیت کشور را 85 میلیون نفر در نظر بگیریم سرانه حجم تولید همه پسماندها برای یک ایرانی روزانه هفت ونیم تن وسالانه 2730 تن است.در حال حاضر در ایران 660 کوه زباله وجود دارد.حجم تولید پسماندهای صنعتی 87000تن،پشماندهای خطرناک 22000تن وپسماندهای کشاورزی 465000تن است.

راهکارهای ساده جهت کنترل بحران زباله در رشت(توضیح اینکه برخی از این راهکارها بصورت سراسری نیز قابل اجرا وانجام است.)

1-تفکیک از مبدا

به این مفهوم که خانواده ها خودشان زباله های شیشه ایی وپلاستیکی وقابل باز یافت را جداگانه در سه بخش مجزا در پاکتهای مجزا قرار دهند.و به همان صورت تفکیک شده تحویل ماموران جمع آوری زباله نمایند . مدیریت پسماند زباله ها هم مقید به دپوی این زباله ها در مکانهای مجزا گردد وآنها را روی هم انباشت نکند.

2-تولید زباله خشک

حتی المقدور زباله های قابل بازیافت شامل پوست میوه جات و…را مجزانمایند. چنانچه حیات منزلشان باغچه دارد آنرا بعنوان کود بازیافت نمایند.از آن میتوانند برای کودهی گلها و سبزی ها و درختان استفاده کنند.بطوریکه زباله ایی که تحویل ماموران جمع آوری زباله میگردد حتی المقدور خشک و بدون شیرابه باشد.

3-زباله هادر طبیعت رها نگردند

در طبیعت بجز ردِ پا ، هیچ اثری از انسان نباید باقی بماند.لذا نهادهای ذیربط بشدت مواظبت نمایند که هیچ زباله ایی توسط هیچ خودرو ایی در طبیعت و حواشی جاده ها رها نگردد. مبادرت به این امر جرایمی سنگین به همراه داشته باشد.

4-مدیریت فاضلاب شهری و تعیین تکلیف تصفیه خانه فاضلاب

بالاخره باید تکلیف تصفیه خانه فاضلاب رشت مشخص شود.رها کردن فاضلاب در رودخانه ها و طراحی شیب کانالهای هدایت فاضلاب خیابانها و کوچه ها به سمت دو رودخانه زرجوب و گوهررود جهت هدایت فاضلاب شهری به این دو محل و در نتیجه دریا نه تنها حل مشکل نیست که خود مشکل آفرین است.

5-مدیریت فاضلاب صنعتی

صنایع و کارگاهها و کارخانجات آلوده کننده محیط زیست شناسایی و مکلف به تهیه تصفیه خانه اختصاصی شوند.فاضلاب خود را به محیط زیست رها نکنند.ومبادرت به این امر بدون اغماض، مشمول برخورد قاطع گردد.

6-مهار شیرابه ها در محل دپو

مدیریت پسماند مکلف گردد با ایجاد حوضچه های مناسب، شیرابه زباله ها را در محل دپو جمع آوری وکنترل نماید.از رها سازی و هدایت آن به سمت رودخانه های اطراف ممانعت جدی نماید.

پارس گیلدا

مدیریت بحران زباله

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا