گوناگون

مواجهه با سگ

چالش مواجهه با سگ در برنامه کوهنوردی و طبیعت گردی

مواجهه با سگ:

از جمله چالشهای طبیعت گردی وکوهنوردی مواجهه با حیوانات،مخصوصا سگ است.از میان همه حیوانات سگ از لحاظ فراوانی خود،بیشترین حضوردر مسیر کوهنوردان و طبیعت گردان را دارد.مخصوصا سگهای چوپانی و نیز سگان تغییر ژن یافته موسوم به گرگاس(محصول جفتگیری سگ و گرگ)بیشترین چالش را برای کوهنوردان وطبیعت گردان رقم میزنند.

ازآنجائیکه این سگان معمولا واکسینه نیستندلذا در صورت گازگرفتن میتوانند خطرات بالقوه ایی را ایجاد نمایند.مخصوصا در برنامه های انفرادی یا با تعداد کم،شدیدا باید مواظب سگها بود.موارد زیر از جمله توصیه هایی ست که میتواند در کنترل این چالش کمک نماید.

توصیه های لازم به هنگام مواجهه با سگ

در اولین اقدام و قبل از هر حرکتی به هنگام مواجهه با سگ باید برترس خود غلبه کرده و آرامش خود را حفظ کنید.سگ و اصولا هر حیوان دیگری براحتی میتواند ترس را از قیافه طرف مقابل تشخیص داده و متقابلا اعتماد به نفسش بیشتر شده و خود را اماده حمله نماید.بنابراین هیجان زده شدن و ایجاد جیغ وداد وانجام حرکتهای غیر ضرور سگ را برای تهاجم و حمله ترغیب مینماید.

دوم اینکه به هنگام مواجهه با سگ به حالت ایستاده قرار بگیرید و با سگ چشم به چشم نشوید.ایستادن به پهلو بهترین حالت است.در این حالت از لحاظ اندازه نسبت به اندازه سگ برتری داشته و سگ را در حمله به شما به تامل وا میدارد.

روشهای مقابله با سگ

سوم اینکه کماکان سعی کنید هیچ حرکت اضافی انجام نداده وچنانچه برایتان مقدور است بنوعی حواس سگ را پرت کنید.اینکار میتواند با پرتاب غذا یا هر چیز دیگر به سمت سگ صورت پذیرد.

چهارم اینکه دستان خود را مشت کرده تا در صورت حمله سگ انگشتان شما اسیب نبیند و نیز امکان دفاع از خود بکمک مشت را فراهم نمائید.

پنجم از فرار کردن اجتناب نمائید چون با اینکار سگ متقاعد میشود که ترسیده اید و شما را تعقیب خواهد کرد وبه شما خواهد رسید.

در نهایت چنانچه به هر دلیلی این تدابیر موثر نبود وسگ به شما حمله ور شد اول سعی کنید با صدای قرص ومحکم وبلند طوری به سگ نهیب بزنید که بترسد ودر صورت بازهم موثر نبودن طوری گارد بگیرید که انگشتان،گلو،گردن و قفسه سینه شما از حمله مصون مانده و کمتر دچار اسیب شود.

توصیه آخر را از یکی از نویسندگان معروف ذکر میکنم که گفت اگر هزار روش جهت مقابله با سگ بلد بودید هزار ویکمینش این است که وقتی سگ را دیدید مسیرتان را کج کرده و خود را در مسیر او قرار ندهید.

پارس گیلدا

مواجهه با سگ

 مطالب بیشتر

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا