محیط زیست

چشمه ایی از بهشت موعود

رودخانه وارنگرود در مسیر پناهگاه سرچال

چشمه ایی از بهشت موعود:

رودخانه وارنگرود

اینجا رودخانه سردآبرود است .رودخانه ایی با آب سرد و زلال وپاک در منطقه ونداربن کلاردشت در مازندران.سرچشمه این رودخانه از چشمه های بالادست هست. آب آن چشمه ها، ناشی از ذوب شدن برفهای یخچالهای طبیعی منطقه و نیز ارتفاعات و قلل منطقه علم کوه (دومین قله بلند ایران) و نیز سایر قلل منطقه تخت سلیمان است.

در تیرماه 97و در اوج گرما، وقتی از صعود باز میگشتیم در جوار این رودخانه ،روستائیان دامدار ،بوسیله دستگاه همزن از ماستهای کیسه شده وآب این رودخانه با لوله ایی که ملاحظه میکنید، دوغ تهیه میکردند.به ما هم تشنگان خسته تازه از راه رسیده نیز دادند . نوشیدیم و چه گوارا و ارگانیک و خوشمزه.مقداری نیز ابتیاع وبا خودمان آوردیم.

براستی اگر انسان محیط زیست را بدست خودش آلوده نکند جای جای زیستگاهش بهشت برین میشود.لازم بذکر است در بالادست این رودخانه هیچ زیستگاه آدمیزادی وجود ندارد.محیط زیست میراث گذشتگان است که به ما رسیده ومجاز نیستیم از آن به هرجور و به هر میزانی که دلمان خواست خرج کنیم.ما همه امانتدار این ثروتیم وباید شرط امانت را رعایت و به آیندگان منتقل نمائیم.وگرنه جرمی که مصداق بارز خیانت در امانت است متوجه نسل ما خواهد بود که سزای آن نابودی زندگی فرزندانمان میباشد.

 

پارس گیلدا

چشمه ایی از بهشت موعود

مطالب بیشتر

 

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا