گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

سالروز فتح اورست

بیست نهم ماه مِه سالروز فتح قله اورست

سالروز فتح اورست:

بیست نهم ماه مِه سالروز فتح قله اورست است. قله اورست با نام نپالی “ساراماتا” به معنی “سقف آسمان” بلندترین قله کره زمین است. ارتفاع قله اورست از سطح دریا معادل 8848متر است. این قله در رشته کوه‌های هیمالایا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت قرار دارد.
ادموند هیلاری، شهروند زلاند نو و راهنمای نپالی‌اش تنزینگ نورگی، اولین کوهنوردانی بودند که قله اورست را فتح کردند. آنها ۲۹ مه سال ۱۹۵۳موفق به صعود به بلندترین قله جهان شدند. کسی پیشتر از آنان به این قله‌صعود نکرده بود.

پس از اولین صعود، کوهنوردان بسیاری به اورست روی آوردند. صعود از بخش‌های مختلف و در فصل‌های مختلف سال به قله اورست آغاز شد. راینهولد مسنر و پتر هابلر نخستین کوهنوردانی بودند که در سال ۱۹۷۸ بدون ماسک اکسیژن به این قله صعود کردند.در دهه ۱۹۹۰ علاقه به فتح قله اورست به شدت بالا گرفت. صدها نفر موفق به صعود به سقف آسمان شدند. تا کنون بیش از شش هزار نفر به این قله دست یافته‌اند. در مسیر عادی رسیدن به قله در فصل‌های مساعد سال کوهنوردها به صف ایستاده‌اند.

جوانترين فاتح قله اورست يك نوجوان سيزده ساله امريكايي و مسن ترين آن نيز پير مرد 80 ساله ژاپني است كه برخی سایتها مدعی اند چهار بار عمل جراحي قلب انجام داده است !.صعود به اورست در اين سن و سال گوياي اين واقعيت است كه چنانچه همت و تلاش وعزم واراده باشد دست يافتن به روياي قرار گرفتن بر بام جهان در هر سني امكانپذير است…!

من بر میگردم و تورا فتح فتح میکنم..!

چنانچه خود ادموند هیلاری پس از اولین صعود ناموفقش به قله اورست وبه هنگام فرود ، رو به قله ایستاد و گفت:من بر میگردم و بالاخره تورا فتح میکنم.تو بعنوان یک کوه نمیتوانی رشد کنی ولی بعنوان یک انسان میتوانم…!
وجه تسميه اورست از نام جرج اورست نقشه بردار انگليسيت كه كاشف اين قله بزرگ ميباشد .

مجسمه مربوط است به ادموند هيلاري نخستين فاتح اين قله كه در كشور نپال و در ابتداي مسير صعود به اين قله بزرگ نصب شده است.. او در سن 88 سالگي دار فاني را وداع گفت…..

امروزه برغم اينكه كوهنوردي يك ورزش سخت و طاقت فرسا و گاهی مخاطره آميزاست ولي در بين ورزشها، مظلوم واقع شده و حمايت چنداني نسبت به ديگر ورزشها از طرف دولتها از آن بعمل نمي آيد.

پارس گیلدا

سالروز فتح اورست

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا