اجتماعی

برق هم مریض میشود

دکتر برق برای وقتی که برق هم مریض میشود

برق هم مریض میشود:

چند سال پیش در سمیناری یکی از اساتید گروه برق دانشگاه در خاطرات خود تعریف میکرد،اوایل که تدریس را شروع کرده بودم یکروز صبح که عازم دانشگاه بودم پسرم از من پرسید بابا تو دکتر چی هستی؟.گفتم دکتر برق!گفت مگر برق هم مریض میشود؟.من ماندم که به این بچه چه جوابی بدهم!.الان که پسرم سی و یک سالشه حتما پاسخ سوالش رو یافته است!.پایان نقل قول.

این روزها قطعی برق و یا گمانه زنی ها در خصوص آن،آنهم در فصل و زمانی که معمولا باید دوره فراوانی برق باشد در شرُف اتفاق است. حالا بد نیست به عوامل اصلی مریضی برق ،که دکترها در معالجه اش عاجز و درمانده شده اند اجمالا نظری بیفکنیم:

۱-اُفت قابل ملاحظه برق در شبکه توزیع بدلیل فرسودگی تجهیزات وعدم بازسازی و نوسازی آن.(آمارها حکایت از ۱۰ تا ۲۵ درصد دارد.اگر مبنا را همان ده درصد قرار دهیم رقم تلفات حداقل بین پنج تا شش هزارمگاوات است. یعنی همان کسری برقی که در این سالها  گریبان شبکه برق را گرفته است!.)

۲-انشعابات غیرمجاز وبرق دزدی به انحاء گوناگون.

۳- وابسته کردن بخش قابل ملاحظه ایی از برق تولیدی کشور به نیروگاههای گازی(حدود 27درصد).نیازی به توضیح ندارد که واحدهای گازی دارای راندمان پائین،استهلاک و هزینه سرویس نگهداری بالا،مصرف سوخت‌ فسیلی بالا،عدم امکان کارکردشان در شرایط طراحی شده ایزو(تفاوت فاحش ظرفیتهای اسمی و رسمی)قابلیت اعتمادپائین و….هستند.ضمن اینکه تولید بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی نیز به واحدهای گازی بستگی پیدا میکند.

۴- فرسودگی نیروگاه های بخاری که نقاط اتکا شبکه برق تولیدی کشور بودند وهستند(19درصد برق تولیدی)  وعدم جایگزینی نیروگاه های مدرنتر بجای آنها در عین حال مشکل تامین آب آنها.

۵- خشکسالی و پائین آمدن سطح آب پشت سدها و در نتیجه کاهش برق تولیدی مولدها ی برق-آبی(حدود 14 درصد برق تولیدی) که مسئولیت تثبیت فرکانس وپایداری شبکه را برعهده داشته اند.

برق هم مریض میشود

۶-عدم توازن در رابطه با افزایش مصرف و تولید نصب شده.(عدم نصب نیروگاههای جدید در سالهای اخیر متناسب با رشدمصرف).انحصار نصب نیروگاهها در دست یکی دو شرکت خاص، در نتیجه عدم رقابتی شدن نصب نیروگاههاو طبعا کاهش کیفیت نصب و عدم آمادگی نیروگاههای جدید مخصوصا در ساعات اوج مصرف.واز همه مهمتر بالارفتن قیمت تمام شده برق تولیدی

۷- صادرات برق.

۸- عدم آمادگی صد درصدی برخی از واحدهای نیروگاهی در ساعات اوج مصرف بدلیل عدم تامین قطعات یدکی و در نتیجه عدم تعمیرات بموقع (کاهش ضریب دسترسی).

۹- بالا بودن مصرف برق بسیاری از وسایل خانگی نظیر کولرها و یخچالهاولامپها،و..بدلیل برخورداری آنها از تکنولوژی قدیمی.استفاده بیشمار و بی رویه از دستگاههای استخراج رمز ارز چه رسمی و چه غیر رسمی که در سالهای اخیر مرسوم شده است.

۱۰- موارد دیگر شامل سیاسی شدن مدیریتهای نیروگاهی و صنعت برق.واگذاری نیروگاهها به بخش باصطلاح خصوصی،مشکلات ناشی از تامین سوخت کافی و مرغوب،آب(قبلا توضیح داده شد)،قطعات یدکی نامرغوب و موارد دیگر…

بیماری های متعدد صنعت برق و اخلاقیات مسئولان

منتهی همواره اخلاقیات مسئولان صنعت برق(فرق نمیکند وابسته به کدام جناح باشند) اینگونه اقتضا میکند که خودرا پشت یک یا دو آیتم توجیه پسند، پنهان و بقیه موارد را کتمان و یا انکار نمایند.نتیجه این رویه مدیریت، آن میشود که این بیمار “مولتی تروما” هیچوقت معالجه نگردد.

افزایش کمرشکن قیمت برق جهت گرداندن چرخ این صنعت (بقول آقایان) ، خرج کردن از جیب مردم برای لاپوشانی ضعف ها در جنبه های دیگراست. با این اوضاع قطعا راهی برای برون رفت این صنعت از معضل فعلی نیست.

گفتنی ها در این زمینه بسیار است .کوتاه سخن اینکه با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان اگر فقط مسئولان صنعت برق عزم خود را در رابطه با توسعه انرژی های نو و پاک مثل خورشیدی و بادی و….بیش از پیش جزم کرده بودند بدون توجه به سایر موارد ، شاید لااقل بخشی از مشکل فعلی حل میشد.

بیاد داشته باشیم که ایام اوج مصرف برق در هر سال معمولا از ۱۵ خرداد شروع و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.بروز بحران آنهم در روزهایی بغیر از ایام فوق ،خبر از درپیش بودن روزهای سخت بی برقی ست. امیدواریم بخیر و خوشی سپری گردد…

پارس گیلدا
برق هم مریض میشود

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا