گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

تعامل با باد در طبیعت

نحوه مواجهه با باد و چکونگی تعامل با آن در طبیعت گردی و کوهنوردی

تعامل با باد در طبیعت:

در تعریف باد گفته اند که جابجایی هوا.این جابجایی ها گاهی توسط طبیعت بسیار با سرعت و عجله صورت میگیرد.بادها یکی از زیباترین ودرعین حال ترسناکترین و خطرناکترین پدیده های طبیعت مخصوصا در کوهستانها هستند.بادها ضمن برخورداری از وحشی گری های زیباو انرژی بالا،میتوانند گاهی خطرات بالقوه ایی برای پیمایشگران و طبیعت گردان باشند.این پدیده چون خود منبع انرژی ست ،میتوانند متقابلا منبع انرژی پیمایشگران نیز باشد.مشروط به اینکه با قوانین طبیعت و نحوه مواجهه با باد آشنا باشیم.

توصیه های لازم به هنگام وزش باد

به هنگام وزش باد لازم است بادگیر مناسب بپوشیم. همچنین تمامی منفذهای عبور باد از لباسهای خود را که عامل سرد شدن بدن هستند را مسدود کنیم.نیز بهتر است ضمن مراقبت شرایط جوی،تعویض لباس و پوشیدن بادگیر را قبل از شدت گرفتن وزش باد و ترجیحا در نقاط کور و در پناه صخره ها انجام دهیم.از پوشیدن کاورهایی مثل پانچو اهتراز کنیم.همچنین اجزایی از لباس یا کوله پشتی که ممکن است با شدت گرفتن باد جدا شوند را بنحو احسن ببندیم و محکم کنیم.توصیه میشود جهت محافظت چشم وصورت از عوارض باد شامل گرد وغبار و…از عینک و کلاه طوفان استفاده شود. اگر احساس کردیم باد،توان جابجایی ما را دارد، دو به دو یا چند به چند، دستهای همدیگر را گرفته و گروهی حرکت کنیم .در صورت لزوم در جای مناسب پناه بگیرم. پس از فروکش کردن شدت باد به راه خود ادامه دهیم.

توصیه آخر

اگر برغم همه این تدابیر در اثر شدت باد،کلاه یا کاور کوله پشتی و…طعمه باد شد با در نظر گرفتن خطرات مسیر، بهتر است از تعقیب آن اجتناب کنیم . بیاد داشته باشیم سلامتی خود بر بدست آوردن آنچه که با باد رفته است ارجح است.

کارشناسان میزان سرعت باد را با توجه به صدای زوزه آن چنین پیشبینی میکنند:

40 کیلومتر بر ساعت = شنیدن صدای وزش باد
50  کیلومتر بر ساعت= شنیدن صدای صوت باد
60 کیلومتر بر ساعت = مقاومت در مقابل باد هنگام راه رفتن
75 کیلومتر بر ساعت= مانع شدن باد از راه رفتن
90 کیلومتر بر ساعت= دشواری حفظ تعادل
100 کیلومتر بر ساعت= جابجایی فرد توسط باد

معرفی یک روش دیگر برای سنجش سرعت باد

دراین روش از یک دستمال گردن استفاده میکنیم.کافیست در محیطی که باد بدون برخورد با مانع در حال وزش است دستمال گردن را از یک گوشه آن در دست بگیریم.
اگر دستمال گردن کم تکان بخورد ویا تا 45 درجه بالا بیاید سرعت باد زیر 20 کیلومتر است.
اگر دستمال گردن تا خط افق بالا بیاید سرعت باد بین 20 تا 40 کیلومتر است.
اما اگر دستمال گردن در خط افق باقی بماند سرعت باد بین 40 تا 60 کیلومتر است.در این صورت روی قله یا خط الراس گردبادی از برف یا خاک مشاهده میشود.

پارس گیلدا

تعامل با باد در طبیعت

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا