گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

خاری بر تن

سیمهای خاردار خاری بر پیکر درختان

خاری بر تن:

يكي از كارهاي ناپسندي كه از قديم در روستاها مرسوم بوده وهم اكنون نيز كم وبيش رايج است استفاده از تنه درختان بعنوان پايه هاي نگهدارنده سيمهاي خاردار جهت محدود كردن اراضي و زمينها و…است.اين سيم خاردار بمرور ايام در بهترين نقطه ساقه درخت(قسمت پايه آن)نفوذ كرده ودر نتيجه خسارات زير را به همرا دارد:

1- محل نصب ميخ وسيم و…جراحتي بر پيكر درخت وارد ميكند كه از همان محل ،آب و… به ساقه درخت نفوذ كرده وساقه رابمرور ميپوساند.در واقع درخت ناقص وعمر آن كوتاه ميشود.

2-بخشي از درخت از حيز انتفاع و بهره وري خارج شده وفقط كاربرد سوزاندن و ذغال شدن پيدا ميكند.

3-بعضي از روستائيان درخت را به همين شكل قطع و جهت تهيه الوارو…به كارخانه هاي چوببري تحويل ميدهند كه در اين صورت خطر شكستن اره و…هم در اثر اصابت جسم سخت به آن محتمل است.
4-و….

با توجه به اينكه ساختن ونصب پايه ، براحتي با شاخه هاي زايد همين درختان قابل تهيه است ،براستي استفاده از تنه در ختان براي منظور فوق چه معنا و مفهومي دارد ؟.  مهمتر اينكه چه نهادي بايد اين فرهنگ سازي را در نزد روستائيان محترم انجام دهد؟!.

درختان مفیدترین و بی آزارترین موجودات روی کره زمینند و نقش ریه بقیه موجودات زنده منجمله انسانها را دارند.چه بهتر مادام که ریه ما به خس خس نیفتاده هوایش را داشته باشیم.

پارس گیلدا
خاری بر تن

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا