گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

آسمانکوه یا آسونکوه

گزارش صعود به قله آسمانکوه ماسوله،آذر 1401

آسمانکوه یا آسونکوه:

آسمانکوه به ارتفاع2857متر و با موقعیت جغرافیایی طول(شرقی)48درجه و 59دقیقه و 27 ثانیه وعرض(شمالی) 37 درجه و 6 دقیقه و 30 ثانیه از جمله قلل خط الراس جنوبی ماسوله است.مبدا صعود به این قله ،شهرماسوله است.برای صعود به آسمانکوه از مبدا ماسوله، نخست باید از جوار قله کله قندی یا قندکله به ارتفاع 2425 متر و با موقعیت جغرافیایی طول(شرقی) 48 درجه و 59 دقیقه و 27 ثانیه وعرض(شمالی) 37 درجه و 7 دقیقه و 5 ثانیه عبور کرد.از مبدا ماسوله تا کله قندی چندین مسیر صعود وجود دارد. عمومی ترین آنها از مسیر ییلاق زیبایی للندیز یا جنگل هیرکانی کوهبُن( جوار دکل مخابراتی)ست.

البته مسیرهای دیگری نیز مثل جنگل خلیل دشت(خُله دشت) ویا ییلاق کوهروبار(لاسه سر-دوخون) و….وجود دارد که بعلت تردد کمتر ،مورد توجه این گزارش نیست.

وجه تسمیه آسمانکوه

اگر به کوهنوردی علاقمند و در واقع کوهنورد باشید خواهید یافت که قله دیگری هم در رشته کوههای البرز ودر محدوده استان البرز به همین نام وجود دارد.موضوع این گزارش و این قله،آسمانکوه ماسوله در گیلان است.برخی از کوهنوردان به نقل از اهالی میگویند که نام درست این قله آسونکوه هست.آسون در زبان طالشی به معنی آهن و بنابراین آسمانکوه همان آهنکوه میباشد.تاکیدشان براین باور ،همان نقل قول از دامداران بومی اطراف قله مبنی بر اینکه سنگهای این کوه حاوی آهن میباشدهست.حتی گفته اند در زمانهای گذشته ،کوره های استحصال آهن در اطراف و اکناف این قله موجود بوده وامروزه از رونق افتاده است‌.توضیح اینکه مطلب فوق تنها یک نقل قول است و فاقد مرجع معتبر علمی ست.

آسمانکوه یا آسونکوه یا آهنکوه اما هرچه باشد قله ایی ست مورد علاقه کوهنوردان منطقه که به همراه قله کله قندی ، هم مورد توجه کوهنوردان آماتور است که کوهنوردی را تازه آغاز کرده و درصدد اشنایی با مسیرهای کوهستانی و مواجهه با چالشهای طبیعتند و هم کوهنوردان قدیمی تر برای حفظ آمادگی و صعود به قلل مرتفع تر.

قلل کله قندی و آسمانکوه در خط الراس جنوبی ماسوله با توجه به اقلیم خاص خود فیمابین منطقه معتدل و مرطوب گیلان ونیمه  خشک زنجان ،گاهی دارای شرایط جوی خاصی از لحاظ وزش باد و برف میشوند که شرایط را به سمت یک صعود فنی سوق میدهد.البته همانگونه که گفته شد مواجهه با این نوع چالشها و مدیریت آن،خود تمرینی ست جهت کسب ممارستهای کوهنوردی.

معرفی مسیرهای صعود

در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با مسیرهای صعود به آسمانکوه یا کله قندی و نیز ییلاقهای للندیز و خلیل دشت،میتوانید روی لینکهای زیر کلیک کنید.

گزارش صعود مورخ اسفند 97

گزارش صعود خرداد 98

درمورد ییلاق للندیز

در مورد جنگل خلیل دشت

صعود مورخ پنجم آذر ۱۴۰۱  در معیت دو تن از پیشکسوتان کوهنوردی استان انجام شد . اطلاعات مختصر این صعود به شرح زیر است.:

حرکت از رشت ساعت 4:30 صبح
استارت صعود ساعت شش صبح از ماسوله
صعود به قله کله قندی در ساعت 10:35 صبح
حرکت از کله قندی به سمت آسمانکوه ساعت 11 صبح
صعود به آسمانکوه ساعت 12:45
حرکت به سمت پائین ساعت 13
ورود به ماسوله ساعت 16:30

آسمانکوه یا آسونکوه

مسیر قله آسمانکوه چه از سمت ییلاق للندیز باشد و یا از سمت جنگل کوهبن در هر فصلش زیباست مخصوصا در پائیز هزار رنگش.

در پایان تعدادی از عکسهای این برنامه تقدیم حضور مینمایم:

خزان زیبا در جنگل کوهبن
جنگل زیبا و آقایان صفری ونوری
بعد از جنگل کوهبن و قبل از قله کله قندی
سنگواره های اطراف قله کله قندی
همان سنگوره ها
از راست:اینجانب،آقای آرمان حداد(هیمالیا نورد گیلانی،آقای نوری وآقای صفری
آقای نوری و اینجانب روی قله کله قندی
چشمه نزدیک آسمانکوه که در همه فصول سال آب دارد
اینجانب و آقای نوری زوی قله آسمانکوه
اینجانب و آقای صفری و قله آسمانکوه
در انتها و در این فصل سال چنانچه زمانبندی برنامه را بدرستی مدیریت کنی میتوانی در جنگل کوهبن و از درختان کونوسش ازگیل چیده تا در سب یلدا در کنار خانواده تناول نمایی…!

 

پارس گیلدا

آسمانکوه یا آسونکوه

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا