گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

صعود به قله آسمانکوه

گزارش صعود به قله آسمانکوه ماسوله

صعود به قله آسمانکوه:

قله آسمانکوه به ارتفاغ 2815 متر از سطح دریا ، با طول جغرافیایی 48درجه و59دقیقه و 27ثانیه وعرض جغرافیایی 37 درجه و 6دقیقه و 3ثانیه،یکی از قلل خط الراس ماسوله در گیلان است .این قله در منتهی الیه مرز جنوب غرب گیلان و هم مرز با استان زنجان قرار دارد.مسیر ورود به این قله معمولا از قله کله قندی ست. البته کسانیکه از خط الراس صعود کنند نیز میتوانند در انتها ،خودشان را به این قله سر به آسمان سائیده برسانند.

مسیر صعود به این قله معمولا با چالش شدید باد مخصوصا در فصول زمستان و پائیز همراه هست. در کل، فرقی ندارد بطوریه اگر هوای گیلان بخواهد رو به وخامت نهد با تغییر و تغیُر وضعیت ابرهای بالای این قله و سراسیمگی و شتاب در ترددشان ،این وخامت شروع شده وبلافاصله بارشهای دشت گیلان آغاز میگردد.در صعود مورخ سوم خرداد 98 ،هوا بسیار مطبوع وبهاری و قله و مسیر زیبا و گاه برف دارش در تسخیر و تیول پروانه های مهاجر زیبایی بودند که در اطراف و اکناف قله جست و خیز میکردند.

چشمه آسمانکوه

صعودمان از ساعت 7 صبح (مورخ سوم خرداد 98) از شهر ماسوله واز مسیر جنگل زیبای کوهبن آغاز و ساعت 12 ظهر قله کله قندی و ساعت 2 عصر روی قله آسمانکوه بودیم.در این روز آفتابی بهاری، نمای قُلل مطرح منطقه همچون نهراب(نراو)،پشته کوه،توریشوم و شاه معلم و چند قله دیگر از فراز  قله آسمانکوه قابل رویت بود.در نزدیکی قله چشمه آب گوارایی وجود دارد که از دل زمین میجوشدو آب بسیار سرد و گوارایی را تحویل رهگذران میدهد. همنوردان همزمان با نوشیدن آن آب، تجدید قوا کرده و فاصله اندک باقیمانده مسیر را با انرژی کامل طی مینمایند.

در این روز آثار برف زمستان گذشته هنوز بر جای جای رخساره قله جلوه گری میکرد. البته در حال آب شدن بود که در این روز بهاری ،شرائط  روزهای سرد زمستان را در ذهن بیننده تداعی میکرد.بعد از صعود به قله و گرفتن چند عکس به سمت پائین حرکت کرده وساعت 7 عصر پس از 12 ساعت مستمر پیمایش کوهستانی در حالیکه رگبار باران در حال بارش بود به ماسوله باز گشته و سوار ماشین شده و عازم رشت گشتیم.
قله آسمانکوه را برای دومین بار صعود کردم
گزارش صعود قبلی را میتوانید در( اینجا )بخوانید
تعدای از عکسهای صعود به قله در تاریخ فوق

روی قله
پروانه هایی که مسیر وقله را در تسخیر خود داشتند
میهمان همیشگی
تلاش معاش..!
گَوَن زیبا
تلاطم و تغیُر هوا به هنگام برگشت و نمایی زیبا از شهر ماسوله

پارس گیلدا
صعود به قله آسمانکوه

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا