گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

جنگل خلیل دشت

جنگل خلیل دشت(خُله دشت)ماسوله

جنگل خلیل دشت:

یکی از زیباترین بخش های جنگل هیرکانی گیلان،جنگل خلیل دشت یا خُله دشت واقع در ارتفاعات ماسوله در استان گیلان است.

مدخل ورودی این جنگل،پاکوب ییلاق کوهروبار حدفاصل چشمه سنگی(یا چشمه میلرزان) و سه روبار میباشد.بعد از چشمه سنگی و پشت سر نهادن دالانهای مسیر ، به یک سه راهی میرسیم که در سمت چپ آن، پاکوب کوچکی به سمت بالا و داخل جنگل وجود دارد که پاکوب ورودی جنگل خلیل دشت است.

 توصیف جنگل:

جنگلی با انبوه درختان راست قامت سر بر آسمان برافراشته و تنومند، عمدتان از جنس راش و بلوط با قدمتی کهن که کهنسالترینشان ایستاده مرده اند!.مسیر این جنگل رویایی در همه فصول، زیبا و دارای چشم اندازی فراتر از تصور،گوشنواز و هوشبر است.

بهارش با نوای بی بدیل بلبلان و هَزاردستان عاشق،گنجشکان بیقرار و پرندگان جورواجور است.

خُنکای تابستانش خستگی را از پیکر رهگذران و عابران زدوده و قوتی نو بر تنشان نشانده و بعد از بهره مند نمودنشان از سایه بیدریغ خود، توان افزا راهی شان میکند.

اما پائیزش فراتر از باور است وقلم را یارای توصیف زیبایی های آن نیست.انگاه که درختان برگ طلا، فرش زرینی زیر پای عابران گسترده و خود را آماده میسازند که عریان به استقبال زمستان سپید بروند.

در آن همهمه خش خش برگهای خزان دیده که گاهی ارتفاع انها در پاکوبها تا کمر آدمی و حتی بالاتر میرسد، اکنون دیگر تلاطم حرکت ابرها در آسمان براحتی قابل رویت است.

گاهی صدای دارکوب و زمانی وَرجه وُرجه شانه بسر یا نوای دلنشین فاخته ایی شنیده میشود . گویی هر یک با پیام رسانهای خود، عبور میهمانان نا آشنا را به هم اطلاع میدهند.

زمستان این جنگل ،سپید و برف آن، گاهی تا بالای زانوست و برفکوبی سنگینی بر پیمایشگران تحمیل و لذت صعود را دوچندان میکند.

بهترین ایام عبور از جنگل

یکی از بهترین زمانهای عبور از این جنگل، حد فاصل اسفند لغایت اردیبهشت است.انگاه که بنفشه های و پامچالهای وحشی رنگارنگ از روزنه های زمین و لابلای ریشه درختان سر برآورده و برگ درختان ، سبز روشن است ولاله های ییلاق خلیل دشت دست در دست باد بهاری، جلوه گری و دلبربایی مینمایند.آنچنان مست و مسحورت میکنند که خستگی پیمایش را احساس نکنی وتوان افزا ادامه مسیر بدهی!.

مدت زمان پیمایش این جنگل با گام متوسط تا رسیدن به مدخل ییلاق خلیل دشت، حدودا دو ساعت است.کوهنوردان از مسیر جنگل خلیل دشت برای دستیابی به قله های گدوک،دوخون ونیز کله قندی استفاده میکنند.نیز سنگنوردان از آن مسیر ،جهت دیواره نوردی گدوک رفت و آمد دارند.

بعد از عبور از جنگل خلیل دشت وارد ییلاق خلیل دشت میشویم که بعد از حدودا یکساعت پیمایش به کلبه های چوپانی آن میرسیم . ادامه مسیر، ما را به قله کله قندی و انحراف به راست و عبور از دالان گدوک، ما را به قلل دوخون و گدوک رهنمون میسازد.

گزارش صعود به آنها و نیز توضیحات کامل جنگلهای هیرکانی را میتوانید در زیر بخوانید.

توضیحات کامل پیرامون جنگلهای هیرکانی

گزارش صعود به قله گدوک

گزارش صعود به قله دوخون

جنگل خلیل دشت در یک روز پائیزی
زرین برگهای جنگل خلیل دشت
جنگل نوردی در یک روز برفی هم لذت خاص خودش را دارد
غرق در پائیز
جنگل در اسفند برفی
نوید بهار

پارس گیلدا

جنگل خلیل دشت

مطالب بیشتر

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا