گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

صعود شبانه به قله شاه معلم

گزارش یک صعود شبانه جذاب

صعود شبانه به قله شاه معلم:

به منظور ادامه برنامه های آماده سازی جهت اجرای موفقیت آمیز صعود به قلل سبلان و دماوند در مرداد نود وشش، صعود شبانه به قله شاه معلم ماسوله  در مورخ بیست هشت وبیست نه تیر نود شش در دستور کار قرار گرفت.برای این منظور تعداد یازده تن از همنوردان در این برنامه حضور داشتند .در ابتدا نه تن از کوهنوردان یادشده پس از تجمع در فلکه یخ سازی رشت وانجام خوش و بش در ساعت پنج و چهل و پنج دقیقه عصر مورخ بیست هشت تیربا دو دستگاه سواری عازم ماسوله شدند .

در مسیر ، توفقی کوتاه جهت تهیه برخی مایحتاج داشتیم.نهایتا در ساعت هفت و چهل وپنج دقیقه به منطقه کارگاه راه سازی جاده ماسوله به خلخال رسیدیم.پس از مذاکره با مسئولان کارگاه واخذ اجازه پارک خودروها در محوطه مزبور، راس ساعت هشت عصر عازم قله شدیم.قبل از شروع ،سرپرست برنامه عوامل اجرایی را معرفی وچند حرکت نرمشی مناسب انجام شد.

گزارش یک صعود شبانه جذاب

شور وشعف وشوق حاکم بر اراده تک تک همنوردان حکایت از در پیش بودن صعودی فوق العاده میداد.مخصوصا اجرای برنامه های شعر خوانی و سرود توسط برخی ار همنوردان ، شادی دوچندانی رقم زد. این انرژی مثبت در تقویت اراده صعود کوهنوردان آنهم در یک هوای فوق العاده عالی و خنک تاثیر فراوان داشت.این موضوع سبب شد که هیچیک از همنوردان سختی غلبه بر شیبهای نفس گیر مسیروعبور از کنار سنگها وصخره های عظیم منطقه دورکیله را احساس نکنند.

فرارسیدن غروب وتاریکی شب

با توجه به غروب خورشید وایجاد شرایط ویژه عکاسی ،در کنار بخشی از سنگها و صخره های منطقه دورکیله وبنا به پیشنهاد برخی از همنوردان و صلاحدید سرپرست برنامه، لختی تامل کردیم. همنوردان از بابت تهیه عکس حداکثر استفاده را از شرائط محیطی و جغرافیای منطقه کردند . در ادامه مسیر، چندی نپائیدکه با مشاهده تابلوی نصب شده در ارتفاع 2150 متری ،همنوردان جملگی وناخوداگاه فریاد شادی سر دادند.

در این اثنا و کمی بعد که کم کم هوا وارد گرگ میش تاریکی میشد ،گروه نیز با اتمام شیبهای نفسگیراین بخش از مسیر در ابتدای خط الراس قرار گرفت.در این ساعت از غروب اندکی استراحت و تعدیل لباسها و نوشیدن آب و صرف تنقلات صورت پذیرفت.سپس ادامه صعود در یک اسمان پر از ستاره های درخشان و مشاهده ارتفاعات سر به فلک کشیده شرائطی کاملا رویایی بر منطقه حاکم کرده بود .

شب دیدنی شهرهای اطراف

مخصوصا اینکه این هوای صاف وزیبا سبب شده بودکه با تاریکی هوا و روشن شدن روشنایی شهرهای ساحلی انزلی و حتی رشت و فومن وماسال وصومعه سرا و….چشم انداز شگفتی به منطقه بدهد.این منظره با توجه به شرائط جوی حاکم در این شب بر آسمان منطقه در کمتر صعودی قابل رویت است.

همچنانکه که گروه با همبستگی و تلاش در محیط کاملا صمیمانه و سراسربا نشاط به برنامه صعود ادامه میدادند،مشاهده نوری نارنجی از دور دست حکایت از برپایی چادری جهت اتراق شبانه داشت. در وهله اول ،ذهنها متوجه گروه های کوهنوردی شد. با نزدیک شدن به چادر و خاموش شدن نور وشنیدن صدای عوعوی سگهای متعدد چوپانی، حدس شده شد که این چادر باید چادر ی چوپانی جهت اُتراق شبانه گله گوسفند باشد.

وقتی به منطقه نزدیکتر شدیم مشاهده چشمهای درخشان متعدد احشام به صف نشسته ، حرکت گله ایی گرگها را در اذهان تداعی مینمود.در همین زمان چوپان گله، ضمن فراخونی سگان مدافع به آرامش و نیز تغییر مسیر گروه به شانه راست پاکوپ التهاب سگها را فرونشان کرد.گروه نیز به اجرای خود ادامه داد.

گزارش یک صعود شبانه جذاب

تاریکی شب و نیز اجرای متعدد آهنگهای فورکلورلیک سبب میشد که شیبهای مسیر تنها وقتی که با افزایش ضربان قلب مواجه شویم قابل حس باشد.در این میان با مشاهده هر تابلو و تخمین زمان باقیمانده صعود ،اراده گروه جهت قرار گرفتن در قله دو چندان میشد.سرانجام در یک هوای گرمشی معتدل و در ساعت سی دقیقه بامداد مورخ بیست نهم تیر نود وشش، تابلوی خسته نباشید قله با تابانیدن نور هدلامپها قابل رویت شد.

همنوردان با اجرای سرود، دست در دست هم و همگی راس ساعت فوق به قله رسیدند.پس از برداشتن عکسهای دستجمعی و فردی مقرر شد که تا ساعت دو بامداد روی قله شبمانی نمائیم. این کار نیز با گستردن زیر اندازها واستراحتی که  توام با بذله گویی ها مفرح همراه بود اغاز شد.دیری نگذشت که دوتن دیگر از همنوردان که اندکی دیرتر از ما جهت صعود به قله استارت زده بودند هم به ما ملحق شدند. لذا ساعت شبمانی نیم ساعت افزون گشت.

شبمانی روی قله

اقامت روی قله آنهم قله ایی مثل شاه معلم فاقد باد آنچنانی و سرمای زیر صفر وصد البته زیر آسمانی مملو از ستاره های درخشان، خاطره ایی لذت بخش وتکرار ناشدنی ست که هر کوهنوردی آرزوی نیل به انرا دارد.واین مهم در این برنامه نصیب همنوردان این برنامه شد.در اینجا همه همنوردان لبخند شور وشعر وشعف بر چهره داشتند. گویی لبخندشان را نثار سنگریزه هایی میکردند که در طول مسیر پایشان را آزرده بودند!.

قله اوج تلاش  هست. رسیدن به قله کوه را شاید هرکسی با اندکی توان بدنی بلد باشد وبتواند .مهم نیل به معرفت انسانی و فضایل و کمالات اخلاق و گذشت ومهربانی وتعامل با سختی ها و رنجها وتَعَب است .که باید با درایت و تحمل و برنامه ریزی وخونسردی طی نمود . این تنها بخشی از درسی ست که در ورزش کوهنوردی عاید کوهنوردان واقعی میشود.کوهنوردان واقعی انسانهایی هستند که از کوه و کوهستان و ورزش کوهنوردی می آموزند. درسی که همواره باید در مراحل پرتنش زندگی و زیست اجتماعی به پیروزی مصمم و امیدوار باشند. انگاه که بر سختی ها فایق آمدند وبیرق پیروزی را در دستان خویش گرفتند بر همه آنچه که در راه نیل موفقیت بر انها گذشت لبخند بزنند!.

وداع با قله

در ساعت دو وسی پنج دقیقه بامداد بیست نهم تیر پس از وداع با قله به سمت پائین حرکت  کردیم.در این خنکای صبح زیبا با بدرقه نسیم روح نواز سحرگاهی و با مشایعت قرص هلال گونه ماه و چشمک ستارگان آسمان ، راه فرود را ادامه دادیم.در مسیر چند نوبت استراحت و تامین تغذیه داشتیم.در انتهای مسیر هم با توجه به مناسبت فصل ، بردشت گلپر را توسط برخی از همنوردان را داشتیم.

ساعت شش بامداد به کارگاه راه سازی رسیدیم . پس از خداحافظی با همنوردان همدل زلالتر ازآب و صافتر از آئینه به سمت رشت حرکت کردیم.برای همدیگر آرزوی دیدار مجدد در برنامه بعدی گروه منجله سبلان ودماوند را نمودیم.

گزارش صعود روزانه به قله شاه معلم را میتوانید در اینجا بخوانید.

جاده ماسوله به خلخال در محل کارگاه راه سازی
آن شب مهتابی..!
صبح صادق و پایان برنامه.

پارس گیلدا

صعود شبانه به قله شاه معلم

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا