گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه،بزرگترین غار آبی خاورمیانه

غار قوری قلعه:

در صنعت گردشگری و توریسم، شاید برای اغلب گردشگران، بازدید از غارهای منطقه جزو الویتهای آخر برنامه گردشگری قرار بگیرد یا اصلا بدلیل کم آوردن وقت از برنامه ها حذف گردد.عموما گردشگران ، بازدید از اماکن روباز و برخوردار از جلوه های ویژه و مخصوصا مراکز خرید را در الویت اول برنامه خود قرار میدهند.

غارها نخستین خانه های ما

بیاد بیاوریم که غارها از نخستین خانه های نسل بشر بوده است.زمانی پیشینیان ما جهت اسکان در آن از هم پیشی میگرفتند.ای بسا جنگها ونزاع ها و خونریزی ها جهت تصاحب یکی از همین غارها و اسکان در آن بین اقوام باستانی ما صورت میگرفت و شاید تصاحب شیکترین و بزرگترین غار و زندگی در آن ،مایه مباهات و تفاخر وبنوعی زندگی لاکچری پیشینیان ما محسوب میشد.

درختی پر از شکوفه های زیبا روبروی دهانه غارقوری قلعه

غار قوری قلعه

از جمله این غارها که قدمتی ۶۵ میلیون ساله دارد غار قوری قلعه کرمانشاه است.این غار در مسیر جاده روانسر به پاوه ودر دامنه کوه شاهو واقع شده است.غار قوری قلعه ویا به گویش هموطنان کرد ما “قوری قه لا “بزرگترین غار آبی خاورمیانه است.

به این پدیده استالاگتیت میگویند. و آن پدیده ای ست که در اثر رسوب تدریجی املاح بیکربنات کلسیم ناشی از چکه قطرات آب از سقف غار وانباشت مداوم رسوبات روی هم در محل جداشدن قطره از سقف، ستونی وارونه و مخروطی شکل و آویزان از سقف غارتشکیل میشود.ستونهایی که قطر دهانه آنها بستگی به قطر آبی که می چکد دارد.
اینهم یک استالاگتیتی که احتمالا بدللایل انسانی شکسته شده است.

تاریخچه کاوش غار

در سالهای ۱۳۵۵ و۱۳۵۶ هجری شمسی بطور مستقل دو گروه از غارشناسان انگلیسی و فرانسوی این غار را بطول ۵۵۰متری مورد اکتشاف قرار دادند.اما در سال ۱۳۶۰گروهی از غارنوردان کرمانشاهی بخشهای جدیدی از غار را بطول ۳۱۴۰ متر کشف وکاوش کردند.گفتنی ست هنوز انتهای غار دقیقا مشخص نمیباشد.

در مقابل استالاگتیت ها ،استالاگمیت ها هستند که ستونهایی خلاف جهت استالاگتیت یعنی از پائین به بالا هستند.تتمه املاح موجود در قطرات آبی که از استالاگتیتها به کف غار میریزد روی هم بمرور انباشته شده و ستونی از پائین به بالا را تشکیل میدهد

وضعیت داخل غار

دمای درون این غار بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد است.این دما برای تمامی فصول سال ثابت است.داخل این غار وتا طول حدود ۴۵۰متر برای بازدید بازدیدکنندگان مسیر نفررو سنگفرش احداث شده است.همچنین رودخانه آب روانی با آب زلال در درون آن جاری ست.جاذبه های استالاگمیت و استالاگتیت و نیز ستونهای غار(محل تلاقی استالاگمیت و استالاگتیت) در این غار دیدنی و فراوان و تالارهای مریم و کوهان شتر در حدفاصل۱۴۰ تا ۵۰۰متری از زیباترین و دیدنی ترین تالارهای این غار زیبا وبزرگ میباشد.

این پدیده هم ستون غار است.معمولا قطراتی که از استالاگتیت میچکد در زیرش روی کف غار میریزد وهمانجا رسوب میکند واستالاگمیت دقیقا زیر استالاگتیت تشکیل میشود.این دو پدیده استالاگتیت واستالاگمیت بعد از چندین سال به هم میرسند و یکی میشوند وستون غار را بوجود می آورند.

یافته های غار

به هنگام بازسازی دهانه غار ظروفی نقره ایی مربوط به اواخر دوره ساسانی کار منطقه اورامان شامل نقش ونگارهای پرندگان و نوشته هایی به زبان پهلوی کشف شده است.

بر اساس مطالعات باستانشناسان غارهای اطراف غار قوری قلعه دارای قدمتی بین ۵۰۰۰سال تا ۱۲۰۰۰سال داشته و مربوط به عصر سنگ هستند.

پارس گیلدا

غار قوری قلعه

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا