گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

عبور از رودخانه

بررسی چالشهای عبور از رودخانه های پرآب در برنامه کوهنوردی وطبیعت گردی

عبور از رودخانه:

این پل روی رودخانه آوینه روبار در مسیر ییلاق شلم آجار شفت(گیلان) قرار دارد و هر ساله در همه فصول پیمایشگران زیادی از روی آن و این رودخانه پر آب ومواج عبور میکنند.!

یکی از چالشهای عمده در برنامه ها کوهنوردی و طبیعت گردی عبور از رودخانه های پرآب ومواج است.

در برخی از فصول سال بدلیل بارش باران ویا ذوب شدن برفها گاهی رودخانه های کوهستان وییلاقات  چنان پر آبر میشوند که عبور از بستر آنها ممکن نیست و لاجرم باید از روی پلهای محلی که گاهی نیز تکه چوبی بیش نمیباشند عبور کرد.

رودخانه هایی که در مسیر کوهستان ودره های جاری اند دارای عرض باریک ولی عمقی زیاد هستند در عین حال بسترشان مملو از سنگ و نیز در مسیر جریان آب ،دارای شیب زیاد هستند.

همین موضوع یعنی شیب قابل ملاحظه رودخانه های کوهستان مخصوصا وقتی که پر آب باشند سرعت جریان آب را  بسیار بالا میبرد.لذا در حین عبور از چنین رودخانه هایی باید دقت نمود که سقوط بداخل آن اتفاق نیفتد .

در چنین وضعیتی ،درصورت وجود وسایل لازم در محل ،ابتدا میتوان نسبت به ترمیم پلها ومستحکم نمودن دو طرفشان  بنحو مطمئن اطمینان حاصل کرد،نیز از قطعه چوبی بلند بعنوان دستگیره استفاده کرد تا افراد با اعتماد به نفس بالاتری از روی پل عبور کنند.

رودخانه ایی در مسیر غار نورچشمه رودبار(گیلان)
بررسی چالشهای عبور از رودخانه های پرآب در برنامه کوهنوردی وطبیعت گردی

یکی از ابزراهای مفید که معمولا هر گروهی که مبادرت به کوهنوردی و طبیعت گردی میکند باید با خود به همراه داشته باشد طناب مخصوص کوهنوردی ست.نیازی نیست که طناب حتما بلند و خیلی قوی باشد بلکه همینکه حداکثر ده متر طول داشته و بتواند تحمل وزن دو سه نفر را داشته باشید برای این منظور کفایت میکند.

لازم به توضیح نمیبیند که برای اهداف مهمتر و برنامه های فراتر از موضوع این بحث،حسب مورد باید از طناب با ویژگیهای منحصر بفرد خود برای تامین هدف مورد نظر همان برنامه سود برد.

کافی ست دونفرازنفرات زبده وقویتر گروه دوطرف طناب رابگیرندو بنحو مطمئن به بدن خود یا تنه درختی (در صورت وجود )محکم نمایند و افراد بکمک آن چنانچه در عکس مشهود است با طیب خاطر از پل عبور نمایند.

چنین طنابی حتی به هنگام لغزنده بودن برخی از مسیر ها نیز میتواندبه کمک پیمایشگران آمده و جهت طی کردن چنین مسیرهای به آنها کمک خوبی نماید.

یکی از دلایلی که تاکید میگردد در برنامه کوهنوردی وطبیعت گردی بهتر است از  اقدام به صورت فردی و یا نفرات محدود اجتناب شود همین بحث هاست، بطوریکه با کافی بودن نفرات به هنگام نیاز امکان کمک نفرات به همدیگر براحتی میسر وممکن گردد.

پارس گیلدا

عبور از رودخانه

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا