امثال و حکم

فرمول پیچیده اجتماعی

اجتماع و یکی از فرمولهای پیچیده اش

فرمول پیچیده اجتماعی:

یکی هر روز به مردم هدیه می‌داد.یکی هم هر روز به مردم لگد می‌زد.بعد از چندوقت کسیکه  هدیه می‌داد،هدیه دادن را متوقف کرد.کسی هم که لگد می‌زد به لگد زدن خاتمه بخشید.از آن به بعد کسی که هدیه می‌داد شد آدم بد چون دیگر هدیه نمی‌داد.کسی که لگد می‌زد شد آدم خوب چون دیگر لگد نمی‌زد!.

پارس گیلدا

مطلب بالا گویای حال روز ما انسانهاست.ربطی هم به زمان ومکانش ندارد.اگر اهل مطالعه مخصوصا مطالعه تاریخ از هر منبعی باشیم قطعا نمونه های زیادی از مصادیقش را در هر دوره ایی خواهیم یافت.دلیل این موضوع برمیگردد به عدم شناخت وعدم آگاهی انسانها به تفاوت گذاری بین خدمت و خیانت.

درواقع بدلیل ضعف آینده نگری وعدم توجه به دورنما وچشم انداز امور ،غالبا انسانها و حتی جوامع انسانی در محاسبه دچار اشتباه میشوند.حتی در همین حالت نااگاهی واحساسی تصمیماتی میگیرند که بعدها خُسران آن به خود ونسلهای بعد حتی منتقل میگردد.

هرکسی در زندگی فردی واجتماعی خود بایدآنقدر معرفت و دانش و آگاهی کسب کند که تشخیص بدهد چه چیزی را بایدبخواهد و چه چیزی را نباید بخواهد.بدیهی ست هرچقدر این تصمیمش جامع و مرتبط با منافع ملی باشد نفع اش متوجه کل جامعه خواهد شد.

فرمول پیچیده اجتماعی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا