گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله کله قندی

کله قندی یا قند کله

قله کله قندی:
کله قندی یا قندکله از جمله قلل معروف ماسوله (لینک) با طول جغرافیایی 48درجه و59دقیقه و 27ثانیه وعرض جغرافیایی 37درجه و7دقیقه و5 ثانیه است که هرهفته فارغ از فصل وهوا ،محل تردد انبوه کوهنوردان گیلانی و غیرگیلانی هست، کله قندی  به ارتفاع تقریبی 2450مترازسطح دریاواقع است.
قله کله قندی به لحاظ شیب انتهائیش، گزینه مناسبی جهت کسب آمادگی کوهنوردان برای صعودبه قله های مرتفع تر است.

این قله به لحاظ نوع  قرارگیری در ارتفاعات ماسوله ،غالبا دارای باد بوده وگاهی نیز این باد، مانعی برای صعود کوهنوردان است.مسیر صعود به این قله معمولا از مسیر جنگل کوهبن(دکل مخابراتی) یا ییلاق زیبای للندیز یا جنگل رویایی خلیل دشت است.بدلیل وجود چشمه های پر آب در مسیرها،از هریک از مسیرهای فوق در هر فصلی به قله صعودکنید مشکل آب نخواهیدداشت.نیز کسانیکه قصدصعودبه قله آسمانکوه(لینک)را دارند ،نخست باید به این قله صعود و سپس راهی آسمانکوه گردند.

کله قندی یا قند کله

در نزدیکی این قله سنگواره های فراوانی از نوع آمونیت(لینک) یافت میشود که متعلق به دوران دایناسورهاست.نیز لازم است آنانکه از مسیر جنگل کوهبن و دکل به این قله صعود میکنند در قسمت انتهایی، مواظب سنگهای ریزشی آن قسمت از مسیر باشند تا مخصوصا برای همنوردانی که در پشت سر حرکت میکنند مشکلی ایجاد نشود.معمولا با گام معمولی میتوان بین چهارونیم تا پنج ساعت از شهر ماسوله  به این قله صعود و ظرف سه تا سه ونیم ساعت نیز به پائین برگشت.مسیرقله چه از سمت کوهبن و چه از سمت ییلاق للندیز دارای چشمه های پرآب است ولذا مسیر مشکل آب ندارد.

در زیر تعدای عکس از صعودهای مختلف که طی سالیان گذشته به این قله  داشتم و مربوط به فصول مختلف سال میباشد را انتخاب کردم و درقاب خاطرات به نمایش میگذارم

هجوم ابرهای متراکم..!
از سنگواره های مسیر..
از راست:اقا پیمان-اقای صفری-اینجانب-اقای احمدی-اقای رزاقی باگروه کوهنوردی کاشی خزر،اتفاقا ان روز تا خود قله هوا مساعد عالی بود ولی باد عجیبی داشتیم..!
از راست:اقای محمدی-اقای صفری-اینجانب قله پشت سر،شاه معلم
اینهم پامچال مسیر للندیز
اگر هدفت قله است بدنبال پرواز نباش،کوهنوردی را یاد بگیر…!

به پایان آمد این دفتر و لیکن

حکایت همچنان باقیست..

پارس گیلدا

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا