گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

نوشیدن آب در کوهنوردی

کوهنوردی ونوشیدن آب

نوشیدن آب در کوهنوردی:

دنبال کردن حرفه ایی هر رشته ورزشی مستلزم آگاهی از جزئیات فنی آن رشته هست .قطعا ورزش مفرح کوهنوردی نیز از این قاعده مستثنی نیست.رعایت اصول و جزئیات فنی در هر ورزش منجمله و مخصوصا ورزش کوهنوردی سبب رشد در آن با حفظ سلامتی بدن میگردد.

یکی از مقوله های مهم در کوهنوردی نوشیدن آب به مقدار کافی است.نوشیدن آب قبل از اینکه پیام تشنگی بدن به لبها برسد.میدانیم لبها آخرین عضو بدن هستند که تشنگی را حس میکنند. لذا قبل از اینکه کم آبی موجب آسیب رسیدن به اجزا و بافتهای بدن گردد باید با نوشیدن مداوم و متناوب آب ،کسری آب بدن را که در اثر فعالیت کوهنوردی از دست داده ایم را جبران نمائیم.

اهم فواید نوشیدن آب در برنامه های کوهنوردی:

مصرف آب در حین کوهنوردی افزون بر فواید بیشمار مخصوصا جلوگیری از ارتفاع زدگی و نیز بازبودن اشتها و صرف غذا و… سه حسن بزرگ به همراه دارد:
اول اینکه در زمستان از سرما زدگی ودر تابستان مانع گرما زدگی میشود.

دوم اینکه مزاج را متعادل نگهداشته واز یبوست که عارضه رایج در پیمایشهای طولانی و کوهپیمایی های سنگین است جلوگیری میکند.

وبالاخره سوم اینکه عضلات و مفاصل، کمتر دچار گرفتگی میشوند.
اینکه در یک پیمایش یک روزه چقدر باید آب نوشید بستگی به فصل و بدن افراد مختلف دارد ونمیتوان نسخه یکسانی برای همه پیچید. ولی مصرف متوسط سه لیتر آب برای یک برنامه نیمه سنگین یک روزه  صرفنظر از آب وهوا یا فرد مشخص، توصیه میشود.

از انجائیکه بافتهای بدن قدرت ذخیره آب را دارند کوهنوردان و پیمایشگران حرفه ایی حداقل ۴۸ ساعت قبل از صعود با نوشیدن آب اضافی بدنشان را هیدراته نگه میدارند تا در روز صعود کمتر با مشکل کم آبی مواجه شوند.

پیمایشگران و کوهنوردان اگر بتوانند آب مصرفی خود را از مبدا به همراه ببرند قطعا بهتر است ولی در برنامه های چند روزه گاهی ممکن است چنین امکانی موجود نباشد و لاجرم باید از آب چشمه ها یا برف استفاده کنند . در خصوص آب چشمه توصیه میشود حتما آب از سرچشمه ایی مطمئن ،استیصال شود. چنانچه ضرورتا چشمه ایی موجود نباشد جهت استفاده از برف، نخست آنرا ذوب و آبش را بجوشانند وبعد از خنک شدن برای آشامیدن استفاده نمایند.

شیوه درست مصرف آب:

در پیمایشها،آب را باید متناوب و بتدریج نوشید .بهتر است فاصله زمانی ده دقیقه تا یک ربع را برای نوشیدن یک قلپ آب منظور شود.یکی از وسایل ساده و اسان که دسترسی به آب را برای کوهنوردان در کوهستان ممکن میسازد کیسه آب است که به گنجایش دو لیتر و بیشتر موجود است . این کیسه بسهولت در داخل کوله پشتی جای میگیرد.

منتهی نگهداری آب در کیسه برای فصل زمستان مخصوصا وقتی درجه حرارت منطقه زیر صفر باشد موجب یخ زدگی آب و غیرقابل مصرف شدنش میشود.لذا بهتر است در چنین ایامی از قوطی های پلاستیکی بجای کیسه آب استفاده شود.

آخرین نکته و مهمترین آن اینکه آبی که مینوشیم باید آبی با درجه حرارت محیط باشد.نوشیدن آب یخ در تابستان کاری اشتباه و باعث آسیب رسانیدن بدن میشود.در نتیجه تعرق و از دست دادن املاح بدن ، ممکن است در بعضی موارد ادامه مصرف آب بدلیل تغییر ذائقه،موجب عدم علاقه کوهنوردان به مصرف آن شود.برای جلوگیری از اینکار میتوان با افزودن مقدار اندکی اب لیموی تازه و کم شکر واندکی نمک به آب طعم ومزه انرا تغییر وقابل شرب نمود.

پیمایشگران و کوهنوردانی که معتقدند بدنشان آب کمتری نیاز دارد وبه این بهانه از نوشیدن آب طفره میروند قطعا اشتباه میکنند و به اجزای بدنشان لطمه وارد میکنند که در دراز مدت عوارض آن عیان خواهد شد.

پارس گیلدا

نوشیدن آب در کوهنوردی
مطالب بیشتر

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا