گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله گدوک

قله گدوک(ماسوله)

قله گدوک:

گدوک، قله ایست به ارتفاع حدودا 2820 متر از سطح دریا با طول جغرافیایی 48درجه و51دقیقه و 21 ثانیه و عرض جغرافیایی 37درجه و 6دقیقه و 56 ثانیه .این قله روی خط الراس ماسوله ،حد فاصل قلل آسمانکوه و دوخون واقع است.

مسیر عمومی صعود به آن ،از جنگل و ییلاق خلیل دشت میباشد.

باتوجه به موقعیت جغرافیایی آن که روی خط الراس قرار دارد،مسیر آن مخصوصا از ییلاق خلیل دشت ببعد در زمستانها،برفگیر و غالبا توام با بادهای سرد و سوزناک ودرتابستانها گرم و سوزان میباشد.

نظر به بُعد مسافت شهر ماسوله که در ارتفاع تقریبی ۱۰۵۰ متر از سطح دریا واقع است تا قله  2820متری گدوک ، برنامه صعود مخصوصا در زمستانها با توجه به قانون نانوشته ساعت ۱۴ در کوهنوردی، حتما باید با تیم آماده ومدیریت مناسب زمان انجام پذیرد وگرنه میتواند مشکلاتی برای کوهنوردان به همراه داشته باشد.

قله گدوک و شرایط مسیر

بدلیل وجود چشمه های پرآب،معمولا کوهنوردان  تا ییلاق خلیل دشت ،مشکل آب نخواهند داشت. ولی از ییلاق ببعد ،چشمه مناسبی برای آب شُرب موجود نیست .لذا کوهنوردان باید ذخیره کافی آب به همراه خود داشته باشند.

معمولا با گامهای متوسط ودر هوای مناسب میتوان فاصله ماسوله تا ییلاق را سه ساعته و ییلاق تا قله را چهارساعته صعودنمود. ولی چنانچه با چالشهای طبیعی نظیر باد وباران وبرف و نیز گرمای طاقت فرسای تابستان مواجه گردیم قطعا با این زمان ،مخصوصا به صورت تیمی، صعود به قله کمی دشوار میباشد.

قبلا چندباردیگر به این قله صعودداشتیم که هرباربنا به یک دلیل نتوانستیم تا خود قله صعود کنیم .اینبار نیز با همنوردان باشگاه کوهنوردی سپهر متشکل از۴۱ نفرهمنورد آماده در تاریخ 22آذر۹۸قصد صعود به قله کردیم.

در یک هوایی که به ظاهر آفتابی بود ولی سوز سرمای ناشی از بارش برف روزهای قبل ،خبر از صعودی سخت و نفسگیرمیداد.

قله گدوک(ماسوله)

صرف صبحانه و سپس بستن گترها در داخل ماشین وحین حرکت در کنار کاهش زمان استراحتهای اثنای پیمایش وموارد مشابه دیگر ،از جمله موارد لازم جهت مدیریت زمان برنامه بود تا با توجه به هفت ساعت زمان پیشبینی شده برای صعود ،بتوانیم استارت صعودرا در ساعت ۷ صبح زده وساعت ۱۴ روی قله باشیم.

حجم برف موجود در جنگل خلیل دشت سبب شد که فاصله سه ساعته ماسوله تا کلبه های خلیل دشت را چهارساعته طی کنیم.ساعت یازده و بیست دقیقه با استقبال باد بسیارشدید وسرد به کلبه های خلیل دست رسیده وبا کمک برخی از همنوردان قفل کلبه ها را باز کرده  تا بتوانیم نسبت به پوشیدن پوششهای گرم و چندلایه وبادگیر و…اقدام کنیم.

عزم صعود

حدود ساعت دوازده بود که همه ۴۱نفرافرادگروه از کلبه بیرون آمدیم و به صف به سمت دالانی که به آن طرف صخره ها و ابتدای یال منتهی به قله ختم میشد راه افتادیم.

در شرایط نرمال از اینجا تا قله نزدیک به چهارساعت پیمایش داشتیم ولی با توجه به میزان برفی که روی زمین نشسته بود ونیز باد شدیدی که با آن مواجه بودیم و هرلحظه هم بر شدتش افزون میشد انتظار رسیدن به قله، دور از تصور بود .

ادامه صعود به قله گدوک

تعداد ۱۵ نفراز همنوردان قبل از ورودبه دالان از ادامه صعود،انصراف داده و برگشتند و بقیه ،مسیررا ادامه دادیم و برغم صعوبت شرایط، از آن دالان پربرف عبورکردیم.

در حالیکه شدت بوران زیاد  که اکنون با پوشاندن شیشه عینک آفتابگیرتوسط برف ،آنرا به مزاحمی جهت پیمایس تبدیل کرده بود مارا ناچار به  برداشتن عینک وادامه  مسیر بدون عینک کرد. تا بلکه بهتر بتوانیم مسیررا دیده وهمنوردان را گم نکنیم.

اتمام صعود با توجه به قانون ساعت 14

برغم دشواری های زیاد توانستیم تا ساعت ۱۴ خودمان را به ابتدای یالی که منتهی به قله میشد در ارتفاع ۲۵۱۱ متری برسانیم.بدلیل همان قانون ساعت ۱۴ سرپرست برنامه ختم آنرا اعلام ولی بدلیل وزش باد زیاد ،امکان ماندن در آن مکان مقدور نبود. لذا با اندکی تامل و ملحق شدن همه اعضای گروه، کمی پائینتر آمده ودر زیر صخره بزرگی تجمع کردیم.

با تشکیل حلقه و خواندن سرود قله وبرداشتن عکس و خوردن تنقلات و خوراکی وآب ،بلافاصله وبسرعت به سمت کلبه ها حرکت کردیم چراکه توقف بیش از اندازه باعث سرد شدن بدن و مشکلات بعدی میشد.

قسمت پایانی

توقف چندان زیادی هم در کلبه ها نداشتیم و در شرایطی که اکنون شدت وزش باد فروکش کرده بود به سمت جنگل راه افتادیم واز مناظر بی بدیل مسیر جنگل عکس و فیلم گرفتیم ودوستان دیگرنیز دقایقی به برف بازی مشغول شدند.

ساعت شش و نیم عصر به ماسوله رسیده وپس از ششتشوی کفش سوار ماشین و عازم رشت شدیم.با تشکر از گروه کوهنوردی سپهر .جای همه دوستانی که نبودند خالی.

توضیح

بسیاری از کوهنوردان،گدوک را بعنوان یک قله قبول ندارند.به همین خاطر در منطقه گدوک سنگچینهای مختلفی وجود دارد.ارتفاع نقاطی که این سنگچینها قراردارند از 2720 الی 2822 میباشد.بنابراین به ضرس قاطع نمیتوان ارتفاع دقیقی برای این قله ذکر کرد.

عکسها و کلیپی از این برنامه

صعود به قله آسمانکوه

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..