محیط زیست

پولروبی با نانوذرات تیتانیوم در تالاب انزلی

پولروبی با نانوذرات تیتانیوم در تالاب انزلی
حسین آخانی (همشهری)
✅ در اوج سرگرم شدن جامعه محیط‌زیستی به مشکلات متعدد از دریاچه ارومیه گرفته تا انتقال دبیر‌خانه کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهادکشاورزی، وضعیت بحرانی خوزستان و هامون، صدور مجوزهای متعدد تغییر کاربری در مناطق حفاظت‌شده، مالچ‌پاشی اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر در خوزستان، کلید‌خوردن اشغال آشوراده، قرق‌های اختصاصی، مجوزهای شکار و… در دیداری که از تالاب انزلی داشتم شاهد اجرای یک پروژه بسیار خطرناک توسط افرادی غیرمحیط‌زیستی بودم.
✅ در ابتدا فکر می‌کردم آنچه می‌شنوم شوخی است تا اینکه به منطقه رفتم و در جریان جزئیات قرار گرفتم. داستان از این قرار است که یک شرکت اصفهانی که رئیس‌ هیأت‌مدیره آن در سابقه خود، قائم‌مقامی خانه کشاورز را دارد مدعی شده است که با استفاده از نانوذرات تیتانیوم می‌تواند مشکل تالاب انزلی را حل کند. طبق گزارش منتشره ایسنا به تاریخ 2مهر 1397، قربانعلی محمدی‌پور، مدیرکل محیط‌زیست استان گیلان گفته است: «برای اجرای این طرح هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که دولت تلاش می‌کند در مدت 3سال این اعتبار را اختصاص دهد. استفاده از این روش موجب کاهش عمق لجن‌های آلی در بستر تالاب انزلی می‌شود و براساس مطالعات انجام‌شده 6 تا 7هزار هکتار از تالاب انزلی را که دارای مواد آلی هستند، می‌توان با استفاده از این روش رسوب‌زدایی کرد». ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خبری که ایرنا آن را 15تیر 1397 منتشر کرد از اختصاص 850میلیارد تومان برای این پروژه طی 3سال خبر داده است. براساس اطلاعات میدانی به‌دلیل اطمینان مدیران شرکت به دریافت پول، آنها کار را شروع کردند و قبل از آنکه این فرضیه توسط متخصصان بررسی و تأیید شود، پایلوت کار را در استخر کلید زدند.
✅ تا اینجای کار، طبق مصوبه مورخ 8مهر 1397 هیئت دولت مبلغ 85میلیارد تومان برای مدیریت خشکسالی و احیای تالاب انزلی در اختیار سازمان محیط‌زیست قرار دادند. انتظار می‌رود که بقیه این مبلغ نیز در بودجه سال 1398 گنجانده شود و در شرایطی که درآمدهای کشور به‌شدت کاهش یافته است، صرف پروژه‌ای برای مقابله با خشکسالی در پر‌باران‌ترین استان کشور شود که بیشتر شبیه داستان‌های علمی- تخیلی ژول‌ورن است.
✅ مشکلات تالاب انزلی برای جامعه علمی کشور مشخص است. چهار ‌مشکل عمده شامل افزایش رسوب و کاهش عمق، انباشت آلودگی‌ پساب‌های صنعتی، خانگی، سموم و کودهای کشاورزی، ورود گونه‌های مهاجم مانند آزولا و سنبل آبی و تغییر هیدرولوژی تالاب به‌دلیل ساخت‌وساز و تجاوز به حریم آن است. مدیران این شرکت می‌خواهند نخستین متخصصان جهان باشند که با استفاده از تکنولوژی نانوذرات تیتانیوم عمق تالاب را زیاد کنند. در ملاقاتی که با متخصصان داشتم متوجه شدیم این کار در هیچ جای دنیا مدلی مشابه ندارد. تعجب‌آور است که چرا مهندسان این شرکت با این روش به فکر احیای تالاب گاوخونی و زاینده‌رود و حل مشکلات استان زادگاه خود نیستند؟ از آقای کلانتری هم باید پرسید آیا از خطرات زیست‌محیطی استفاده از نانوذرات تیتانیوم مطلع هستند که طبق مقاله منتشر‌شده در مجله شیمی پزشکی در سال2016 به عنوان آلاینده سرطان زا می‌تواند باعث تغییر در دی‌ان‌ای موجودات شود؟ آیا از اثرات تجمعی چنین ذرات خطرناکی در بدن موجودات اطلاع دارند که می‌خواهند آن را در یکی از پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های آبی کشور به‌ کار ببرند؟
✅ بدون شک در شرایط دشوار مملکتی که کارگران در جای‌جای مملکت به‌دلیل مشکلات اقتصادی و عدم‌دریافت حقوق مجبور می‌شوند اعتراض کنند، حتما اختصاص 1000میلیارد تومان جهت احیای تالاب انزلی نشان از جدی‌بودن دولت محیط‌زیستی برای حل مشکلات محیط‌زیست دارد. ولی سؤال این است که یکباره چه شده که دولتی که حاضر نیست برای نجات یوزپلنگ مسیر عبور حیوانات در جاده را با دو‌دهم این مبلغ حصارکشی کند، سازمانی که محیط‌بانانش در بدترین شرایط حقوقی و معیشتی هستند و در سواحلی که زباله و جریان پساب‌های آلوده و خطرناک نه‌تنها تالاب انزلی که جنوب دریای خزر را به بحرانی‌ترین شرایط درآورده است، حاضر به این دست‌و‌دلبازی‌هاست؟
✅ امیدوارم مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست در روزهای آینده در مورد این پروژه شفاف‌سازی‌ لازم را انجام دهند. فراموش نمی‌کنم زمانی با همین شگردها مبالغ بسیار هنگفتی به بهانه کشت سالیکورنیا جهت احیای دریاچه ارومیه به پژوهشکده بیوتکنولوژی بدون کوچک‌ترین دستاوردی داده شد. باز هم در پروژه احیای دریاچه ارومیه، بودجه‌های کلانی برای احیای اکولوژیکی در اختیار شرکت‌هایی قرار داده شد که کارشان نقشه‌برداری و یا زهکشی بود. گویا بی‌توجهی سازمان‌های نظارتی و یکه‌تازی ریاست سازمان محیط‌زیست، چنان به مذاق متخصصان پولروبی خوش آمده است که به بهانه احیای تالاب‌ها چنین نقشه‌های شبه‌علمی‌ای می‌کشند.
نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا