محیط زیست

کلاغهای آپارتمان نشین

خانه های مطبق یا مسکن مهر کلاغها!

کلاغهای آپارتمان نشین:

درختهای سپیدار حاشیه جاده همدان(اوج) به قزوین میزبان کلاغهای متقاضی مسکن

کلاغ پرنده ایی ست که لانه خود را روی بلندترین نقطه درخت میسازد.او این کار را بخاطر مصون ماندن تخم و جوجه های خود از اسیب حیوانات زمینی انجام میدهد.چون در بالاترین نقطه درخت خانه سازی میکند بنابراین، باد آرامش وآسایشش را برهم میریزد و حتی میتواند خطر بالقوه ایی برای جوجه های او در زمان نوزادی تلقی گردد.

پرواز توام با دلهره ، احتمالا نگران پیدا شدن مدعی یا مدعیان!

درختان پرشاخ وبرگ ، گزینه مطلوب خانه سازی برای کلاغها

بنابراین این حیوان صرفا بدلایل غریزی درختی را انتخاب میکند که اولا بلندقامت باشد ثانیا پرشاخ و برگ باشد که بتواند در لای شاخه های انبوهش لانه اش را بنا کند.او با جفت خود ساعتها و بلکه روزها، شاخه های کوچک خشکیده را از دوردستها به محل مورد نظر حمل تا نسبت به ساختن لانه خود اقدام کند.پس از آن با منقارش تکه تکه گِل را از زمین کنده و به لانه منتقل و محیط داخل لانه را گِلکاری میکند.او عمل نرم کردن گِل را با بزاق دهانش انجام میدهد.در نهایت مبادرت به تخم گذاری و تولید مثل مینماید .معمولا در هر لانه ۴ تا ۶ تخم میگذارد.

درختان سپیدار گزینه مطلوب کلاغهای این منطقه برای خانه سازی

معمول است هر کلاغی یک درخت را برای لانه سازی برگزیند.لااقل در شمال و نیز در میان جنگلهای انبوه که وفور درخت وجود دارد چنین است.ولی اگر در منطقه ایی تعداد کلاغها زیاد و تراکم درختان کم باشد تکلیف چیست؟.کلاغها در اینگونه موارد خیلی راحت ، انتظارات خود را تعدیل کرده وسبک زندگی خویش را تغییر میدهند . اصطلاحا شیوه آپارتمان نشینی را انتخاب میکنند.

ایا در ارتفاع سازی اینها معلم انسانهای مدرن هستند یا انسانها الگوی این حیوانات؟

شاید کاری که این کلاغها انجام میدهند یعنی زندگی در ارتفاع، الگویی بوده که انسانها اکنون چنین میکنند.

رفاقت باد وبرگ همیشه برای کلاغ غم انگیز است چرا که :
بعد از رفاقت باد وبرگ،
بی سقف میشود لانه کلاغ،
در میان بازوان شاخه ها…!

پارس گیلدا

کلاغهای آپارتمان نشین

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا