دانستنیها

اس او اس

اس او اس ، یک پیام شناخته شده بین المللی درخولست کمک

اس او اس:

  S.O.S مخفف Ship our save است(یا Save our ship). یک اصطلاح شناخته شده بین المللی بمنظور درخواست کمک و امداد و نجات است.

سابقا در صنعت دریانوردی که سیستمهای ناوبری به پیشرفتگی امروز نبود کشتی ها به هنگام مواجهه با طوفان و خطر غرق شدن به کمک نور و چراغ وامثالهم برای کشتیهای مجاور ،علامت میفرستادند و درخواست کمک میکردند.
با پیدایش تلگراف این نوع ارسال علایم بکمک مورس انجام میشد.اول بار المانیها در سال ۱۹۰۵ این پیام را بعنوان یک پروتکل امداد و نجات دریایی به ثبت رسانیدند و مورد استفاده قرار دادند.بعدها همزمان با توسعه صنعت مخابرات و بکار گیری وسیع تکنولوژی در عرصه های مختلف و گسترش تقاضاهای اینچنینی ، عرصه استفاده از این پیام در همه زمینه هاو همه کشورها تسری یافت و جنبه بین المللی و همگانی بخود گرفت.

s.o.o

امروزه اما پیام S.O.S یا به تعبیری “کشتی ما را نجات بدهید یا بکمک ما بیائید” تنها در عرصه کشتیرانی و دریانوردی کاربرد نداشته که استفاده بین المللی در همه ابعاد زندگی مردمان جوامع دارد.همه مردم علامت S.O.S را میشناسند یا باید بشناسند.  میدانند چنانچه در جایی گرفتار شده و نیاز به کمک داشته باشند با گفتن S.O.S یا ارسال عکس وعلامت آن به دیگران، پیام خود را در کوتاهترین زمان ممکنه انتقال دهند.

ویژگی خاص واژه S.O.S

کلمه S.O.Sیک ویژگی جادویی منحصر بفرد هم دارد .آن اینکه از چپ،راست،بالا یا پائین هرجور خوانده شود همان معنی را میدهد .به این ترتیب کار گروههای امداد ونجات  که ممکن است با وسایل مختلف و جهات متفاوت بدنبال نفرات اسیب دیده باشند سهل و اسان میشود.

پارس گیلدا

S.O.S

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا