گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

جاذبه های درون غار علیصدر

غار علیصدر و پدیده ای داخل غار

جاذبه های درون غار علیصدر:

غار علیصدر در نزدیکی روستای علیصدر شهرستان کبوترآهنگ همدان واقع شده است.در توضیح این غار آمده است که از معدود غارهای آبی جهان است که طولانی ترین مسیر قایقرانی را دارد.ارتفاع غار از سطح دریا 2100 متر است که بدلیل صعب العبور بودن تاکنون سه کیلومتر از مسیر 11 کیلومتری آن کشف شده است.

قدمت غار

زمین شناسان قدمت این غار را به دوران ژوراسیک(دوره دوم زمین شناسی) یعنی بین 130 تا 190 میلیون سال قبل تخمین زده اند.در داخل غار انواع قندیلهای استالاگتیت و استالاگمیت  ونیز مجسمه به شکل وشمایل حیوانات موجود است که اینها همه در کنار تالارهای متنوع از نگاره های آهکی که محصول تغیر وتحولات هزاران ساله پدیده های زمینی در درون غار است بر جذابیت آن افزوده است.

از ویژگی های غار علیصدر

یکی از ویژگیهای بارز این غار این است که طی سالیان گذشته هیچگونه ریزشی نداشته است.نیز چون در داخل غار نور وجود ندارد فاقد حیات جانوری ست.عمق غار از نیم متر تا 14 متر هست و ارتفاع آن در برخی نقاط به 16 متر نیز میرسد.از دیگر شگفتی های این غار درجه حرارت ثابت داخل ان است که بین 12 تا 14 درجه سانتی گراد در طول سال میباشد.

مطالب در خصوص این غار فراوان است و علاقمندان میتوانند ضمن مراجعه به سایتهای مرتبط اطلاعات جامعی در این خصوص کسب کنند.در زیر تصاویری از پدیده های داخل این غار ارائه میگردد.

قندیلهای آهکی داخل غار(استالاگتیت یا قندیلهای آویزان از سقف غاردر واقع پدیده ای ست که ناشی از انباشت رسوبات بیکربنات کلسیم موجود در قطرات آب که در طی سالیان دراز از سقف غار میچکد.این نوع رسوبات در محل ریزش چکه تشکیل میشود.قطر قندیل بستگی به میزان ریزش چکه ها دارد.)
همان توضیحات عکس بالا
ایضا همان توضیحات بالا
استالاگمیت(قندیلهای مخروطی شکل که از کف غار برآمده اند.در واقع وارونه استالاگتیت ها هستند.این ستونهای مخروطی ازانباشت رسوبات بیکربنات کلسیم موجود در قطرات آب که طی سالیان متمادی  از سقف میچکند تشکیل میشود.این رسوبات در کف غار و از محل تتمه آهک باقیمانده از قطرات چکیده از سقف تشکیل میشوند.)
بدلیل شباهت این قندیل به فیل به آن فیل بزرگ نام نهاده اند.
سقف یکی از تالارهای غار
به این حالت کشتی وارونه میگویند.روی سقف غار حالت تورفتگی مثل یک کشتی هست که بر عکس شده باشد.
شیر سنگی(سنگی که شبیه  سر شیر میباشد)

پارس گیلدا

جاذبه های درون غار علیصدر

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا