گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله سلنگو:

تابلوی قله که هفته گذشت توسط همنوردان گروه کادوسیان تالش نصب شد

جمعه یازدهم تیر 1400 یکی دیگر از برنامه های مفرح ومهیج کوهپیمایی در معیت همنوردان باشگاه کوهنوردی البرز رشت رقم خورد.قله سلنگو تالش به ارتفاع 2935 متر هدف این پیمایش بود.

دقایقی پس از ساعت سه بامداد تاریخ فوق از جلوی ورزشگاه عضدی رشت به همراه 16 تن از همنوردان که دوتن از آنان در بین راه سوار شدند با یکدستگاه مینی بوس به رانندگی جناب آقای حبیبی به سمت تالش حرکت کردیم.

گزارش صعود به قله سلنگو تالش

در بین راه از ساعات حضور در خودرو جهت جبران خواب از دست رفته شب گذشته استفاده کرده و خوابیدیم.دقایقی قبل از ساعت شش بامداد پس از ورود به تالش و هماهنگی مسئولان تیم با راهنما و راننده نیسان، سوار خودروی او شدیم. به سمت منطقه لورون و ییلاق ریک که یکی از دومسیر صعود به قله فوق هست رهسپار گشتیم.

نیسانسواری آنهم در این ساعات خلوت بامداد جمعه در صبح یک روز گرم تابستانی و عبور از جاده های پیچ در پیچ و زیبای منطقه که در این فصل سال از زمین و آسمان در محاصره سبزی و زیبایی بود بسیار مهیج بود. آنهم توسط یک دستگاه خودروی آماده وراننده خوش اخلاق و چابک ،حال و هوایی دوچندان ایجاد نمود و پیشاپیش لذت این صعود را فزونتر میکرد.

در همان دقایق اولیه حرکت، تعدادی از همنوردان از فرصت استفاده کردند وبا دوربینهای تلفن همراه خود ،لحظه رویایی تولد مجدد خورشید را ثبت کردند.پیمایش مسیر سی و پنج کیلومتری تالش به ییلاق ریک که در ارتفاع تقریبا 1900 متری از سطح دریا واقع است تا ساعت هفت و سی دقیقه بامداد بطول انجامید.

در این ساعت در حیاط منزل آقای راننده  از خودرو پیاده شدیم. بلافاصله کوله را بر پشت نهاده و پس از استماع صحبتهای سرپرست برنامه و راهنما و معرفی عوامل اجرایی در ساعت هفت و پنجاه دقیقه، مسیر قله را در پیش گرفتیم.

قله سلنگو

از همان ابتدای حرکت که در مسیر پاکوب قرار گرفتیم منطقه را فاقد هر گونه پوشش گیاهی یافتیم .ابتدائا هوابسیار صاف و آرام بود و اثری از وزش باد و حتی نسیمی نبود که توانایی اش در حد لرزاندن شعله شمعی باشد.این وضعیت کماکان تا ساعت11 صبح ادامه داشت.

وجود دولتسراهای متعدد چوپانی در مسیر که در مجاورت غالب آنها نیز چشمه آب خنکی میجوشید خود نعمتی بود که همنوردان ضمن خوش وبش مهربانانه با اهالی آن از آن آب گوارا نوشیده و تجدید قوا نمایند.

از این ساعت ببعد کم کم وضعیت جوی تغییر کرد. وزش باد ملایم توام با حرکت دادن ابرهای خنک در مسیر آغاز شد واندکی از شدت گرما کاست.

گزارش صعود به قله سلنگو تالش

تیم آماده ما در ساعت حدود یک بعدازظهر پس از پشت سر گذاردن شیبی نفسگیر ،تابلوی قله را که در هفته گذشته توسط همنوردان گروه کادوسیان تالش نصب شده بود را در مقابل خود دید. دست در دست هم ،سرودخوان پای بر این قله زیبا نهادیم.

از زیبایی های مسیر

بلافاصله پس از تبریک به همدیگر ،عکس یادگاری گرفتیم. و حالا ابرهایی که پائین دست در حال آمد و شد بودند اکنون و حالا در اینجا به عرض اندام پرداختند بطوریکه با وزش شدید باد و ریزش قطرات درشت باران قصد برهم زدن وضعیت جوی نسبت به حالت صبح را داشتند.

خوشبختانه برغم شنیدن صدای رعد و رویت درخشش برق و صاعقه در آنطرف ابرها، این حالت دیری نپائید. در آن نیم ساعت حضور در قله ،همنوردان به فراخور حال خود به عکاسی و تهیه کلیپ یا خوردن خوراکیها و تنقلات و نوشیدن آب ونوشیدنی های مقوی و تجدید قوا پرداختند.

گزارش صعود به قله سلنگو تالش

در ساعت یک وسی دقیقه راه برگشت را در پیش گرفتیم. در مسیر دولتسراهای چوپانی ، مثل زمان رفت در معرض محبتهای خالص و مهربانانه اهالی آنها  واقع شدیم.  در مواردی نیز منجر به دعوت ما به داخل و میهمان کردنمان با لیوان آبی خنک و چای لب سوز لب دوز همراه بود.

کما اینکه برخی از همنوردان نیر فرصت را غنیمت شمرده و با اجرای برنامه های فرهنگی شاد خاطره ایی بدیع از این صعود در آن مکان رقم زدند.توقف برای نهار و استراحتهای بین راه توام با پایش وضعیت جوی و نگاه به آسمان همراه بود.

برغم همه این تمهیدات و توجهات ،سر آخر یعنی در پنج دقیقه انتهای مسیر، با رگبار سیل آسای باران بدرقه شدیم .بلافاصه در خانه راننده نیسان مستقر وبا وسایل همراه، خودمان را خشک کردیم.لباس بادگیر به تن کرده و با دوغ محلی که توسط یکی از همنوردان میهمان شده بودیم پذیرایی گشتیم.

گزارش صعود به قله سلنگو تالش
این پدر و پسر به همراه بانوی خانواده ما را به دولت سرای خویش دعوت وصمیمانه پذیرایی کردند.بانوی خانه هم اکنون در داخل دولت سرا مشغول پذیرایی از همنوردان است.
حضور بر بلندا،احتمالا مشغول سخنرانی برای همنوعان خود
صحبت از خاطره ایست که نشسته لب حوض
یک طرف خاطره ها!
یک طرف پنجره ها!
در همه آوازها! حرف آخر زیباست!
آخرین حرف تو چیست که به آن تکیه کنم؟
حرف من دیدن پرواز تو در فرداهاست..
یک ایده جالب برای ایجاد آبشخور گاوها و گوسفندان بکمک لاستیک فرسوده تراکتور

از فرصت باقیمانده برای تهیه پنیر محلی و نیز دوغ ،سود بردیم وپس از آرام گرفتن آسمان بلافاصله سوار نیسان شده ومسیر تالش را در پی گرفتیم.

مسیر برگشت نیز مثل مسیر رفت مهیج بود. چرا که اینبار راننده نیسان زیر درختان آلوچه توقف کرد واین فرصت را به همنوردان داد که از آلوچه قرمز و ماکول تابستانی بچینند و عطش کامشان را که در اثر این صعود شدیدا تشنه بود فرونشانند.

برغم همه فراز و فرودها دقایقی گذشته از ساعت 19 به تالش رسیدیم . بلافاصله توسط آقای حبیبی به نوشیدن چایی گرم که توسط خود ایشان و همسرمحترمشان تدارک دیده شده بود پرداختیم .

گزارش صعود به قله سلنگو تالش

سپس سوار مینی بوس ایشان شده وراهی رشت گشتیم .بدین ترتیب برگی دیگر مملو از خاطرات خوش و بیادماندنی در کارنامه صعودهایمان که توسط باشگاه کوهنوردی البرز تدارک و مدیریت شده بود افزودیم.

سونامی ابر در یک روز گرم تابستان

جا دارد از مدیریت و عوامل اجرایی باشگاه البرز و این برنامه مهیج مخصوصا سرپرست،جلودار و عقب دار و نیز مربی جملگی محترم ودوست داشتنی و بقیه همنوردان عزیز که زحمات زیادی جهت هرچه بهتر اجرا شدن برنامه کشیدند صمیمانه تشکر وقدردانی نمائیم.

عکس دستجمعی روی قله

به امید تکرار چنین خاطرات ماندگار

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..