اجتماعی

دلیل نحسی سیزده از نظر ایرانیان باستان

دلیل نحسی سیزده از نظر ایرانیان باستان

نقل است خشایار شاه مشاوری داشت که فردی یهودی به نام مردخای بوده است. در آن زمان خشایار شاه قصد حمله به یونان را داشت که همسر او که نام او “وشتی” بود ،مانع این کار شد.او گفت : ما که بر 127 ایالت حکومت داریم ،حال چرا جنگ و خونریزی به راه بیندازم ؟. از آنجا که یهودیان با یونانیها از قدیم الایام دشمنی خونی داشتند، مردخای خواهان جنگ ایران و یونان بود. اما همسر خشایار شاه مانعی برای رسیدن مردخای به هدفش بود. به همین دلیل مردخای در گوش خشایار شاه خواند که این زن که الان مخالفت میکند چند وقت بعد نسبت به شما توطئه میکند و شما را به قتل میرساند تا پسرش به پادشاهی برسد .

و بالاخره توانست در هنگام مستی خشایار شاه ،حکم خلع” وشتی” را بگیرد.در بعضی روایات تاریخی آمده است که شاه به” وشتی “دستور داد که لخت در برابر انظار سرداران سپاه راه برود. او سر پیچی کرد و اعدام شد .!
از آنجا که خشایار شاه نمیتوانست عذب بماند دستور دادند زیبا ترین دختران ایران زمین را جمع کنند که این کار یک سال طول کشیدومصادف شد با عید نوروز . در این عید یکی از خواجگان درباره خشایارشاه که یهودی بود با هماهنگی مردخای هر شب برادر زاده ی مردخای را به بالای سر شاه میبرد تا از روی عمد برای خشایار شاه قصه های عاشقانه تعریف کند . مردخای این دختر را که نام اصلی آن “هاداسا “بود را داخل کاندیدا های همسری پادشاه قرار میدهد.نام او را اِستر (ester) میگذارد . وقتی کاندیدا ها به دیدار شاه می آیند شاه همینکه صدای آن دختر را میشنود اورا انتخاب میکند .

شک هامان به مردخای

بعد از مدتی “هامان” وزیرخشایار شاه به مردخای و اِستر شک میکند. اول گمان به خیانت میبرد. اما بعدا به این نتیجه میرسد که اینها فقط با هم صحبت میکنند.سپس طی پی گیری های هامان متوجه میشود که این دو یهودی هستند.آنگاه به پادشاه خبر داد که این دو قصد به هم ریختن حکومت را دارند.خشایار شاه راضی شد که آنهارا اخراج کند. خشایار شاه نیز به اِستر میگوید و اِستر نیز موضوع را به عمویش اطلاع میدهد .اینجا بود که نقشه فاجعه ای بزرگ ریخته شد .

شب فاجعه

شب دوازدهم فروردین به شاه مشروب دادند.شاه حکم اعدام هامان و تمامی دارو دسته و اطرافیانش را امضا میکند .صبح روز 13 فروردین، حکم اجرا شد. 77000 ایرانی را قتل عام میکنند. به این خاطر است که روز 13 فروردین نحس میشود .ایرانیان سیزده بدر به این خاطر از خانه به بیرون میروند که میترسند باز هم اگر در خانه خودشان بمانند به قتل برسند.

“بدين ترتيب بنظر ميرسد موضوع گره زدن سبزه و باز شدن بخت و امثالهم هم بنوعي وابسته به همين روايت خشايارشاه و خيل دختران دم بختي كه بعد از آن مصيبت بزرگ خواهان ازدواج با شاه بوده اند باشد”.

پارس گیلدا

دلیل نحسی سیزده از نظر ایرانیان باستان

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا