گوناگون

روز ملی دماوند

دماوند نماد و عظمت کهن فرهنگ ایرانیان

روز ملی دماوند:

سیزدهم تیرماه روز ملی دماوند نامگذاری شده است.و اما دماوند در نزد ایرانیان ،تنها یک قله و یک کوه نیست .دماوند ریشه در فرهنگ این کهن مرز بوم دارد.دماوند محل به میخ کشیده شدن ضحاک ماردوش است.
طبق روایت شاهنامه ،ضحاک پنجمین پادشاه پیشدادیان است.ضحاک،اصل ونسبی غیر ایرانی داشت.دوران حکمرانی او هزار سال طول کشید.در دوران حکمرانی ضحاک،خردمندی و راستی جای خود را به خرافه و گزافه داد.علم و عقل وتدبیر وراستی و آسایش و آرامش از این مرز وبوم رخت بر بست.

قصه ضحاک به روایت شاهنامه

ضحاک سبک مغز ،با سعایت و بدگویی اهریمن و با کشتن پدر خود بر تخت نشست.او فریب نیرنگ اهریمن را خورد.روزی به خواهش اهریمن تن در داد .اهریمن بر کتف های او بوسه زد. بناگاهان دو مار از آن کتفها روئیدند که خوراکشان مغز سر جوانان بود.
بدین ترتیب هر شب دژخیمان ، دو جوان را بر زمین میزدند تا خوراک ماران ضحاک شود بطوریکه ضحاک از گزند مارها در امان بماند.از جمله جوانانی که بدست دژخیمان کشته شد جوانی پاکنهاد با اصل ونسب ایرانی بنام آبتین بود.آبتین فرزندی نیک چهره بنام فریدون داشت.
بعد از کشته شدن آبتین ،همسرش فرانک از وحشت ضحاک و برای در امان ماندن فریدون از خشمش، او را به مرغزاری برد .او فریدون را به بدست کشاورزی سپرد تا او را بزرگ نماید.سالی چند گذشت و فریدون بزرگ شد و جوانی برومند و دلاور گشت.وقتی سنش به شانزده رسید به نزد مادر شتافت وجویای اصل و نسبش شد .فریدون چون از واقعیت زندگی خود اگاه گشت به فکر انتقام برآمد.

وحشت ضحاک از فریدون

از آنطرف ضحاک همواره از وحشت انتقام فریدون ،خواب و آرام نداشت . او شبی در خواب دید که مورد غضب فریدون واقع شده است.راه چاره را از خوابگزاران خواست .آنها گفتند که موبدان بر نوشته ایی مهر و تائید کنند که ضحاک عادل است!.در این هنگام،کاوه آهنگر که فرزندان او نیز کشته شده بودند شورید.کاوه با نصب چرم آهنگری خود بر سرِ نیزه ایی که آنرا درفش کاویانی نام نهاده بود ،طرفدارانی یافت و به نزد فریدون رفت.

اتحاد کاوه و فریدون علیه ضحاک

فریدون با سپاه فروانش و با یاری کاوه آهنگربه اروندرود که دژ ضحاک بر وسط آن بنا نهاده شده بود شتافت .او در آنجا با اسب خودش” گلرنگ “به آب زد .بر ضحاک فرود آمد وبا گرز گرانش بر نگهبانان کوبید.
فریدون اما وقتی خواست ضحاک را به هلاکت برساند سروشی بر وی فرود آمد سروش حامل پیامی بود که ضحاک را نکشد بلکه او را در دماوند به میخ بکشد.فریدون در آن دژ ، بر تخت جلوس کرد. تاج شاهی بر سر نهاد . بعد از چندی ضحاک را به دماوند برد و در شکافی عمیق و ناپیدا یا میخهای آهنین بر سنگ میخکوب کرد!.
عکس:مرداد 96،پناهگاه تخت فریدون (قله دماوند پشت لنز)

پناهگاه تخت فریدون

امروزه پناهگاه تخت فریدون در ارتفاع 4400 متری جبهه شمال شرقی دماوند پذیرای کوهنوردانیست که به زیارت قله عازمند. آنها در شب مانی در آن پناهگاه بیاد خواهند آورد که با استقامت و پایمردی میتوان بر هرچه اهریمن و ضحاک فایق آمد و راستی و صلح و صداقت وانسانیت را سرمشق زندگی قرار داد.
نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا