امثال و حکم

سحرخیزباش تا کامروا باشی

بزرگمهر وانوشیروان وسحرخیزی

سحرخیزباش تا کامروا باشی:

حکایت کرده اند٬ بزرگمهر٬ هرروز صبح زود خدمت انوشیروان می رفت. پس از ادای احترام٬رو در روی انوشیروان می استاد ومیگفت:سحر خیز باش تا کامروا گردی!.

شبی٬ انوشیروان به سرداران نظامی اش٬ دستور داد تا نیمه شب بیدار شوندو سر راه بزرگمهر٬ منتظر بمانند.چون پیش از صبح خواست به درگاه پادشاه بیاید٬ لباس هایش از تنش دربیاورندو از هر طرف به او حمله کنندتاراه فراری برای او باقی نماند!.نظاميان نيز چنين كردند. لذا بزرگمهر راه فراری پیدا نکرد. برهنه به درگاه انوشیروان آمد.پادشاه خندید و گفت:مگر هر روز نمی گفتی٬سحر خیز باش تا کامروا باشی؟.

سحرخیزباش تا کامروا باشی

بزرگمهر گفت:دزدان شب گذشته ٬کامروا شدند٬زیرا آنها زودتر ازمن٬ بیدار شده بودند.اگر من زودتر از آنها بیدار می شدم و به درگاه پادشاه می آمدم من کامرواتر بودم.

پارس گیلدا

صرفنظر از اینکه روایت بالا تا چه اندازه مقرون به صحت باشد ولی اصولا، سحر خیزی نعمتی ست که چنانچه مشمول حال آدمها شود به موفقیتشان در برنامه ریزی های زندگی کمک میکند.امروز تلویزیون وبرنامه های متنوع سرگرم کننده سبب بیداری اغلب اعضای بیشتر خانواده ها تا پاسی از شب  میشود.افراد مخصوصا آنان که ساعت کارشان دست خودشان است صبح ها تا دیروقت میخوابند.با چنین استراحتی، کل روز را با حالت خسته وکسل وبیحال سپری خواهند کرد.ضمن اینکه خلق وخوی پرخاشگری و بیحوصله گی محصول چنین روشی از زندگی ست.

سحرخیزباش تا کامروا باشی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا