برش کتاب

سرنوشت اولین سماور ساز ایرانی

سرنوشت اولین سماور ساز ایرانی:

فریدون آدمیت در کتاب امیر کبیر و ایران ؛ داستان جالبی را از قول محمد علی فروغی نقل میکند :

آدمیت در کتاب خود میگوید که تلفظ صحیح ؛ سماوار ؛ میباشد.عوام به آن حمام برنجی میگفتند.ایرانیان در ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه با سماور آشنا شدند.
بدین ترتیب که در بار فرانسه هدایایی برای شاه و صدراعظمش فرستاد.سماور امیر کبیر کوچکتر و از جنس نقره و منبت کاری شده بود.غیر از این دو سماور ؛ ملک التجار روسیه نیز ، دو سماور با یکدست ظروف چای خوری برای امیر به ارمغان آورد .امیر ؛ یکی از زبردست ترین صنعتگران ایرانی را که اصفهانی بود احضار کرد و از او خواست تا نظیر آنرا بسازد.

تلاش برای ساخت اولین سماور

استاد صنعتگر اصفهانی ، بخوبی از پس کار بر آمد و امیر او را شادمانه نواخت و سپس سرمایه ای در اختیارش قرار داد تا به تولید سماور بپردازدو انحصار ساخت سماور را تا چندین سال به او واگذار کرد .اما از بد روزگار ؛ امیر از صدارت برکنار شد .پس از برکناری امیر ؛ کار آن صنعتگر به تباهی رسید .زیرا ماموران بسراغ سماور ساز رفتند و سرمایه ای را که امیر در اختیارش گذاشته بود ، را مطالبه کردند .

او نیز چون سرمایه را صرف تهیه لوازم کار نموده بود ؛ حتی با فروش کل زندگیش نتوانست تمام سرمایه را برگرداند . و مقداری از آن باقی میماند .ماموران دولتی ، استاد هنرمند را به بازار برده و میگردانند و آنقدر بر سر و رویش کوبیدند که کم کم رهگذران بر او رحم کردندو هر کس سکه ای پرداخت تا سرانجام، بدهی او پرداخت شد .اما اصابت ضربات چوب بر سر او باعث نابینایی او گردید و بقیه عمر را به گدایی نشست …!

امیر کبیر و ایران
اثر فریدون آدمیت

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا