عکس و فیلم

سه ضلع مثلث زندگی

سه ضلع مثلث زندگی زنان شالیکار شمال

سه ضلع مثلث زندگی:

مادر،شالیزار،عشق سه ضلع مثلث زندگی زنان شالیکار شمال

پارس گیلدا

مادران روستا مظلومترین مادران جهانند.آنان که کار روستایی و کارگری کرده اند وبا رنج و تَعَب و مرارتهای این نوع کارهای آشنایی دارند به سختی موضوع کاملا واقفند.اغلب مادران شالیکار روستاهای شمال علاوه بر مسئولیت نگهداری و پرورش فرزندان خود،مسئولیت نگهداری و پرورش شالی را در شالیزار نیز عهده دارند.

جام می و خون دل هر یک به کسی دادند،در دایره قسمت اوضاع چنین باشد/
در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود،کاین شاهد بازاری وان پرده نشین باشد

آنان از بام تا شام علاوه رفع و رجوع مسایل خانه و خانه داری و شوهرداری و پرورش و نگهداری فرزندان باید به امور مزرعه وباغات هم رسیدگی مادرانه کنند. چرا که مخصوصا پرورش برنج دقیقا به اندازه مراقبت و پرورش فرزند رسیدگی میخواهد.این کار در گذشته ایی نه چندان دور ودر غیاب ماشینها و آبزار آلات مدرن کشاورزی در کنار سختی و صعوبت آبیاری مزارع بسیار سختتر بود.اضافه بکنید به این موارد تعدد فرزندان قد و نیم قد را در اکثر خانه های روستا وحتی باردار بودن مادران که کار رسیدگی و ایفای مسئولیت همزمان را بسیار سخت میکرد.ساعات کارشان ،تاریکی تا تاریکی بود.هم از بیمه وبازنشستگی وسنوات و..هم خبری نبود.

مادرانیکه که بدون برخورداری از بیمه وبازنشستگی و…ساعات کارشان تاریکی تا تاریکی ست.

اینهمه هیچوقت سبب نمیشد که مادران روستا از یک مسئولیت بواسطه مسئولیت دیگر بزنند وتوجه شان را مصروف یکی دیگر نمایند. بعبارتی اهم و مهم کنند.چرا که مسئولیتها از نظر آنان،برابر و رسیدگی حداکثری به همه مسئولیتهای محوله بدون توجه به مادیات قضیه،سرلوحه اهداف زندگی شان بوده است.

  اما امروز

امروزه کارها بسیار ساده شده است.دیگر از تعدد فرزندان خبری نیست.حضور ماشین آلات متنوع کشاورزی جای اکثر مادران شالیزار را گرفته است.در عین حال تغییر کاربری های روزافزون زمینهای کشاورزی و حجم برنج های وارداتی و…اهمیت تلاش برای تولید داخلی برنج را روز بروز کمرنگتر کرده است.اینکه اکنون ایا کاهش این اضلاع سه گانه زندگی، وکمتر شدن مسئولیتها و… آرامش را به ارمغان آورده است یا خیر جای بحث فراوان دارد.

سازمان ملل متحد بمناسبت روز جهانی زنان روستایی در سال 2022پوستر فوق را طراحی وارائه نموده است

سه ضلع مثلث زندگی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا