گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

شمشیرزن ژنده لاس

سفری یک روزه از دودوزن تا شمشیرزن

شمشیرزن ژنده لاس:

بعد ازعبورازدل جنگلهای زخم خورده هیرکانی،توام بااستراحتهای گاه وبیگاه درزیرسایه حیاتبخش درختان وشنیدن رازهای مگوی دل پردردشان ازبی مهری وبی معرفتی انسانها،همزمان باطی شیبهای نسبتا تندواز دست دادن بخش زیادی از آب بدن درآخرین جمعه گرم ومرطوب بهار،اکنون وقت خداحافظی بابخش جنگلی مسیراست.

انتهای پوشش جنگلی مسیر
از جلوه های مسیر
از جلوه های زیبای مسیر

وداع با بخش جنگلی مسیر وقرارگرفتن روی خط الراس ییلاق سابقا” رویایی و زیبای” دایله سر که اونیزبه حکم تنشهای آبی چندسال اخیر،چهره سبز و زرینش را به خشکی و زردی سپرده است.
هم اینک و کمی مانده به میعادگاه این عروس ییلاقات منطقه که دیگرهیچ خواستگاری رابراونظر نیست ،می‌رسیم به محلی موسوم به شمشیرزن لاس یا شمشیرزن ژنده لاس که منبعد به اختصار شمشیرزن می‌خوانیمش.

شمشیرزن در ارتفاع 2357 متری

یک استراحتگاه بین راهی
اقامتگاهی موقت وبین راهی ،جایی که چشمه آب خنکی دارد در جوار درختان گردو ودولتسرای خانواده ایی ییلاق نشین..

اکنون حدود ۱۹۰۰ متر از مبدا صعود(آبشار دودوزن به ارتفاع ۴۳۶متر)،ارتفاع گرفته ایم.

شمشیرزن ،صخره ای ست درارتفاع ۲۳۵۷ متری ازسطح دریا که گذرعمرو گرماوسرمای روزگار،چونان پیران سالخورده ودنیادیده برچهره اش خط و خطوطهاانداخته که هریک فصلهایی عبرت انگیز از کتاب زمانه و زمینند.تَرَکهایی(بخوانید زخمهایی) گاه عریض وعمیق که مردمان را به این اندیشه فروبرده است که نکند آیا کسی با شمشیر این لاس(صخره)را ژنده(شکافته-پاره) باشد!

شمشیرزن لاس

صخره ایی که آثاروعوارض فرسایش طبیعی ناشی ازسرگذشت زمین در گذر زمان برچهره اش کاملا هویداست.

فاصله تا آبشاردودوزن

این پدیده،ازمسیرآبشار دودوزن(شفت)و در ده کیلومتری از آن واقع شده وچنانچه گفته شدبه ییلاق دایله سر،بسیار نزدیک بوده بطوریکه برخی ازکلبه های آن ییلاق از این نقطه قابل رویت است.ییلاق موصوف در پای قلل ملبهار و لاس پشته واقع است.

احتمالا به ما فکر میکنند!

مسیر آبشار دودوزن به ییلاق فوق نیز بدلیل صعب العبور بودن، یکی از بکرترین مناطق جنگلی استان است .این منطقه نیزمتاسفانه در سال‌های اخیر با دست درازی غارتگران و سودجویان دراثر جنگل تراشی ودر نتیجه تخریب طبیعت از بکارت افتاده ومیرود که بزودی و در ادامه پروژه سودجویی ،بیش ازپیش، مورد هجوم نهایی قرار بگیرد و منابع آن فزونترازگذشته به تاراج رفته و زمین‌های منطقه به ثمن بخس به غیربومیان متمول فروخته شوند.

پوشش گیاهی بدنه صخره

بلای خانماسوزی بنام توسعه

ایجاد جاده دسترسی در دل جنگل هیرکانی توام با جنگل تراشی انبوه در منطقه ایی که روستایی وجود ندارد…

 

براستی ایجاد جاده دسترسی ازقلب یک جنگل بکرکه هیچ روستایی درمسیرش واقع نشده چه توجیه ملی ومنطقه ایی می‌تواند داشته باشد؟

جبران خلیل جبران قطعه جالبی دارد:

درختان شعرهایی هستند که زمین بر آسمان می نویسد و ما آنها را بریده و از آنها کاغذ می سازیم تا نادانی و تهی مغزی خویش را در آنها به نگارش درآوریم….!

تو قامت بلند تمنایی ای درخت..
من رفتنی ام اما تو بمان ای درخت…!

عکسهای این پست مربوط به پیمایش مورخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ از این مسیر و صخره شمشیر زن می باشد.ازباشگاه کوهنوردی سپهر که مدیریت وبرنامه ریزی این پیمایش مفرح را برعهده داشته است صمیمانه تشکر و قدردانی می‌گردد.

تشکر فراوان از باشگاه کوهنوردی سپهر رشت

ضمنا گزارش صعود قبلی را میتوانید در اینجا مطالعه کنید.

پارس گیلدا

شمشیرزن ژنده لاس

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل ، پدر و پدربزرگ ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا