گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله سماموس بام گیلان

قله سماموس بام گیلان:

آخرین روز خرداد ۹۸ به همراه باشگاه کوهنوردی البرز رشت،برنامه صعودی داشتیم به قله سماموس به ارتفاع 3700 متراز سطح دریا . سماموس بلندترین قله استان است و به بام گیلان مشهور است.

قبلا هم یکباردیگر به این قله صعود کرده بودیم منتهی از مسیر جواهرده رامسر. گزارش آن صعود را میتوانید در اینجا بخوانید.اینبار اما فرقش این بود که مسیر صعودمان از روستای جواهر دشت برنامه ریزی شده بود.

گزارش صعود به قله سماموس در خرداد 98

برای دوستان نا آشنا باید عرض کنم که روستای جواهر دشت با جواهرده تفاوت دارد. اگرچه هر دو مبدا صعود به قله سماموس هستند ولی جواهرده در رامسر واقع است و جواهردشت از توابع کلاچای میباشد.

مبدا ورود به جواهردشت جاده فرعی روستای سیاهکلرود کلاچای است . قبل از چابکسر از اتوبان اصلی کلاچای به چابکسر به سمت راست منشعب و پس از عبور از روستای خیاط محله و عبور از پل رودخانه خشکرود و منطقه دو آب و جیرکونوس بن و جورکونوس بن با طی حدود سی کیلومتر راه که بیست کیلومتر آن خاکی و پیچ در پیچ کوهستانی از دل جنگل هیرکانی میباشد،ما را به روستای جواهر دشت میرساند.

جواهر دشت ییلاقیست به ارتفاع تقریبی ۲۰۰۰متر از سطح دریا در دامنه ارتفاعات سمام که قله مشرف به آن، قله سماموس میباشد.این قله مرز گیلان و مازندران است ودر تقسیمات جغرافیایی جدید به ارتفاعات گیلان ملحق شده و لذا بلندترین قله استان است و به بام گیلان مشهور است.

قبلا یکبار بصورت پیاده با تنی چند از دوستان مسیر سیاهکلرود به جواهردشت را پیمایش کردیم که گزارش آن پیمایش خاطره انگیز را میتوانید در اینجا بخوانید.برای من همیشه صعود به سماموس از مسیر جواهردشت جالب و جذاب بود ودوست داشتم پیمایش از مسیرحاضر را نیز تجربه نمایم که این مهم با دوستان همنوردمان در باشگاه کوهنوردی البرز در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۸ حاصل شد.

ساعت حرکتمان از رشت سه ونیم صبح بود که با خودروی مینی بوس به سمت روستای جواهردشت حرکت کردیم .ساعت هفت و چهل و پنج دقیق صبح به روستای جواهردشت رسیدیم.دو ساعت ونیم از این مدت فقط جهت طی مسافت بین سیاهکلرود تا جواهردشت صرف شد.

بعداز پیاده شدن از خودرو و صرف صبحانه ایی مختصر و بستن بار و بنه،کوله ها را بر پشت نهاده وبه ردیف از حاشیه  روستا به سمت جاده و سپس پاکوب مشخص حرکت کردیم.در این پیمایش باید ۱۷۲۰ متر ارتفاع میگرفتیم تا به قله برسیم که در نوع خودش یک پیمایش سنگین محسوب میشود .به همین خاطر و جهت هرچه بهتر صعود کردن تلاش کردیم کوله هایمان را سبک اختیار کنیم.

گزارش صعود به قله سماموس در خرداد 98

با توجه به شناختی که از منطقه پیدا کرده بودیم سعی کردیم آب بیشتری به همراه داشته باشیم. چون میدانستیم که در این آخرین روز گرم بهاری قطعا مصرف آبمان بالا خواهد بود.بنابراین عمده وزن کوله ما را آب تشکیل میداد.

پس از وارد شدن در پاکوب و طی چند شیب ابتدای مسیر وبدلیل بی خوابی شب قبل ،تعدادی از همنوردان با مشکل مواجه شدند. لذا کمی از سرعت گروه کاسته شد و در نهایت بناچار و در ارتفاع حدود 3400 عزم بازگشت نمودند .بقیه جهت رسیدن به قله عزم خود را دو چندان کردند تا در موعد مقرر به قله برسند.

چشم اندازهای طبیعی بسیار زیاد بود ولذا در فرصتهای مغتنم عکسهایی برداشته میشد.در نهایت در ساعت دو و سی دقیقه عصر یعنی بعد از شش ساعت پیمایش نفسگیر،روی قله قرار گرفتیم.با گرفتن عکسهای جمعی و انفرادی صعود را به همدیگر تبریک گفته و بعد از نیم ساعت اقامت روی قله به سمت پائین حرکت کردیم.

به هنگام برگشت از مسیر دیگری به سمت جواهردشت حرکت کردیم تا شاید با طی مسیر کمتر خود را به جواهردشت برسانیم . با توجه به حجم برفی که در مسیر بود و سرعت فرود را به لحاظ رعایت احتیاط کند میکرد در ساعت هفت و نیم عصر بعد از چهارو نیم ساعت به جواهردشت رسیدیم .

گزارش صعود به قله سماموس در خرداد 98

نکته قابل توجه اینکه تقریبا همه همنوردان به هنگام برگشت با کمبود آب آشامیدنی مواجه شدیم . ناگزیر به استفاده از برفهای مسیر جهت تامین آب گشتیم.

کلا رفت و برگشتمان ده و نیم ساعت و با احتساب مدت زمانی که روی قله بودیم 11 ساعت بطول انجامید.ساعت 8 عصر به سمت رشت راه افتادیم وساعت دوازده و سی دقیقه در فلکه توشیبا (رشت)پیاده شدیم ویک صعود خاطره انگیز را پشت سر نهادیم.جای همه دوستانی که نبودند خالی.

پارس گیلدا
قله سماموس بام گیلان

تصاویری از صعود

وجود این حجم برف در این فصل سال در مسیر ، خیلی جالب بود.که البته بناچار بخشی از آب مورد نیازمان از همین برف تامین شد.
جاذبه های طبیعی مسیر
گُل سنگ به گُل نشست…!
اینکه میگویند انگیزه مهم است،شرائط مهم نیست همینجاست…!
گَوَن گُلدار قشنگ…!
نمای روستای جواهرده از بالا…
و سرانجام عکس دستجمعی روی قله…

نقشه مسیرهای صعود به قله سماموس

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..