گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله سهند

قله سهند:

قبل از رسیدن به منطقه شاه یوردی که محل شب مانی ما در نظر گرفته شده بود ماشین مینی بوس خراب شد . ناچار شدیم از ماشین پیاده شویم و منتظر نیسان باشیم تا بقیه مسیر را طی کنیم.منطقه بسیار بکر و زیبایی بود مملو از گلهای شقایق

توصیف رشته کوه سهند:

نام کوهستان سهند در کنار سبلان از قدیم الایام در کُتب جغرافیای دبستان و دبیرستان از جمله کوههای مهم ایران و منطقه آذربایجان ذکر میشد والبته میشود.این رشته کوه با آتشفشان خاموشش مشتمل بر 17 قله بالای 3000 متر است .جملگی این قلل در جلگه آذربایجان شرقی واقع شده اند .

بلندترین آنها قله کمال است .با ارتفاع 3707 متر در محدوده شهرستان بستان آباد که بلندترین نقطه منطقه است.

رودخانه ایی که آبش ناشی از ذوب برفهای بالادست بوده و در منطقه شاه یوردی جاری بود

گزارش صعود به قله سهند

رشته کوه سهند را عروس کوههای ایران مینامند . چرا که بدلیل انبوهی گیاهان و سبزه زارها و چمن زارهای و وفور آب در آن ،تمامی دامنه های کوهستان این منطقه پوشیده از سبزی و گل و گیاه است.

بخشی از منطقه پوشیده از شقایق بود

گزارش صعود:

صعودمان به این قله در تاریخ 25 و 26 خرداد 97 با همنوردان باشگاه کوهنوردی البرز رشت با یکدستگاه مینی بوس به مقصد تبریز صورت پذیرفت.

در اتوبان زنجان به تبریز و قبل از رسیدن به تبریز به سمت شهرستان بستان آباد پیچیدیم.آنگاه ازطریق یک فرعی خاکی، راه 17 کیلومتری منطقه شاه یوردی که مبدا صعودمان بود را در پیش گرفتیم.در بین راه بدلیل خرابی مینی بوس از طریق یک دستگاه خودروی وانت نیسان ادامه مسیر دادیم .

عصر روز 25 خرداد به منطقه شاه یوردی رسیدیم .در کنار کلبه دامداری موجود ،چادرهای خود را نصب کردیم.در حین نصب چادرها بود که از طریق یکی از همنوردان که بگوشی تلفن همراه خود و با انتن دهی ضعیفش بدنبال نتیجه بازی فوتبال بین ایران و مراکش در  جام جهانی2018 بود خبر دار شدیم. ایران آن مسابقه را با نتیجه یک بر صفر برده بود.

صرف صبحانه در روز اول برنامه در حیاط یکی از مساجد بین راهی

بعد از نصب چادرها و خوردن شام مختصر به خواب رفتیم.بدلیل خستگی ناشی از راه ، خواب راحتی داشتیم.صبح روز 26 خرداد پس از برخاستن از خواب و خوردن صبحانه مختصر راه قله را در پیش گرفتیم.پس از پشت گذاشتن فراز و فرودهای نه چندان دشوار و پس از پیمایش حدودا شش ساعت راه پا به قله کمال گذاشتیم.پس از گرفتن عکس و اندکی توقف و استراحت و صرف تنقلات و خوردنی ها و تجدید قوا  به سمت دهانه آتشفشان خاموش سهند حرکت کردیم.بعد از گرفتن عکسهای یادگاری و  خواندن سرود قله راه برگشت را در پیش گرفتیم.

در تکاپو جهت برپایی چادرهاگزارش صعود به قله سهند

مسیر دیگر صعود به قله سهند

یک مسیر صعود دیگر به قله سهند از سمت شهرستان مراغه است . زمان صعود از آن مسیر کمتر و راهش نزدیکتر ولی شیبش تندتر است . در انجا یعنی روی قله ضمن اشراف کامل به چشم انداز شهر فوق و اطراف، همنوردانی از گروهای کوهنوردی دیگر را مشاهده کردیم.آنها از سمت مسیر مراغه به سوی قله عازم بودند.

در مسیر به برخی از انها برخورد کرده و بعد از خوش و بش و خسته نباشید به سمت منطقه شاه یوردی ادامه مسیر دادیم.عصر هنگام به کنار چادرها رسیدیم اگرچه بدلیل ناراحتی پای یکی از همنوردان فرودمان کمی با تاخیر همراه شده بود.

پیش بسوی قله

بعد از صرف ناهار  وبستن چادرها و گذاشن آنها در مینی بوس بنا به راهنمایی یکی از افراد محلی حاضر برای برگشت به بستان آباد راه دیگری در پیش گرفتیم.مسیر برگشت اگرچه کمی طولانی تر بود  ولی کلا کفی بود.در این مسیر از کنار چادرها دامداران وعشایر منطقه عبور کردیم .

خوش وبش با اهالی انجا مخصوصا بچه های محروم ساکن در چادرها بسیار جالب بود. ضمن اینکه تاثر همراهان را از اینهمه محرومیت تحمیلی بر انها به همراه داشت.

در راه با رعد وبرق و باران و رنگین کمان هم مواجه شدیم. همه این پدیده ها به زیبایی های این صعود افزود.در نهایت بعد از ورود به بستان آباد و اتوبان تبریز زنجان،راه رشت را در پیش گرفتیم.صبح روز 27 خرداد به رشت رسیدیم.

از جاذبه های مسیر

یک صعود بیاد ماندنی دیگر که البته برنامه ایی بود جهت کسب آمادگی بیشتر برای صعود به قله دماوند که در مرداد برنامه ریزی شده بود.

از باشگاه کوهنوردی البرز که این برنامه مفرح و زیبا را تدارک دیده بود کمال تشکر و قدردانی میشود. به امید تکرار  چنین برنامه های بیاد ماندنی.

اینجا بعد از قله کمال و به سمت دهانه آتشفشان سهند.همنوردان بترتیب از راست:آقایان صفری،اینجانب،نوری
اینجا دهانه آتشفشان سهند.به پایان آمد این دفتر و لیکن،حکایت همچنان باقیست

پارس گیلدا
قله سهند

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..