گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردیمحیط زیست

چگونه زیسته ایی

کوهنوردی یعنی درس! یعنی اینکه هر گام که در کوهستان برمیدارید از طبیعت درسی بگیرید و دیگر هیچ.

چگونه زیسته ایی:

ایا تاکنون لحظه تولد خورشید را دیده اید؟.یا از آن طرف ابرهای سفید پنبه ایی، شاهد رقص مولکولهای اکسیژن درلابلای درختان جنگلها وبرفراز شهرهاوروستاها بوده اید؟.ایا وقتی خسته به سایه جنگلی پناه بردید به درد دلهای یک درخت زخم خوده از تیشه نامردی نامردمان، گوش فرا داده و داستان بی مهری های مکرر آدمیان راشنیده اید؟.

به آبشارها و عظمتشان به رودخانه ها و زلال آبشان به یخچالها و برف انباشته چندین وچند ساله شان نظر داشته ودر سکوتی سرشار از آرامش با انها نجوا کرده اید؟. صدای دارکوب وچلچله و بلبل وهزاردستان وکبک و بلدرچین و فاخته راشنیده وبرای آسایش بچه پرنده ایکه در زیر بوته ایی آرمیده بود راهتان را کج کرده وامنیت را به او هدیه کرده اید؟.

چگونه زیسته اید؟

کهکشان راه شیری و ستارگان متعدد اسمان بیکران را دریک شب مهتابی دیده و با چشمانی که بیخوابشان کردید’ بارش شهابها را رویت کرده اید؟.هرگز ایا سگان ترسناک یک گله را با لقمه نانی رام کرده و آسوده خاطر از کنارشان گذشته یا اصلا با آنها همسفره شده اید؟ .

یا بره ایی تازه بدنیا آمده را به آغوش کشیده وبا او عکسی به یادگار گرفته اید؟.اصلا ایا تاکنون اسمی از کریدور بهشت شنیده ،لحظاتی با آرامش خیال روی برگهای خزان زده اش قدم زده و با درختان چهل میلیون ساله هیرکانی عکسی به یادگارگرفته اید؟.

در دشت سرخ شقایق کنار بوته ایی نشسته و حدیث گونه سرخش را از زبانش شنیده اید؟.راستی ایا تاکنون میوه کاملا ارگانیک جنگلی نوش جان کرده’سیروپیاز کوهی وپونه وقارچ کنده و یا با آب چشمه ای،چای هیزمی تهیه کرده اید؟.ایاهرگز روی برف کوه سُرسُره خورده و چندصد متر پیمایش از این نوع داشته اید؟.

چگونه زیسته اید؟

ایافرسنگها آنطرفتر و در دل کوهستان برهوت ،هرگز چوپانی را به جیره مختصر کوهی خود دعوت کرده و لذت با هم خوردن همان لقمه کوچک را تجربه کرده اید؟.شده ایا در جنگلی مِه زده و تاریک به هنگام برگشت از صعودی سخت و زیبا وخاطره انگیز ،گُم شوید!. و حتی قادر نباشید به فاصله چندمتری همنوردان خود را تشخیص دهید.به امید عوعوی سگی از گله چوپان سراپا گوش بایستید .یا به دانش راهمنایتان در راه شناسی دلخوش کنید؟.

یا در روزی بهاری زیر رگبار بارانهای دانه درشت،سراپا خیس آب شوید.سپس متحمل ضربات طاقت فرسای دانه های تگرگ ویورش رعد وبرق  قرار بگیرید. آنگاه در گوشه افق شاهد رنگین کمان باشید؟.یا در پانزده مرداد شاهد بارش برف باشید؟. ایا شده هیچوقت از فراز قله ایی در یک روز آفتابی و پاک، شهری بزرگ مثل تهران را تنها به اندازه مشت خود دیده باشید وخُردی و کوچکی این همه کبکبه و دبدبه زندگی به اصطلاح مدرن با آنهمه ادعای قدرت و ثروت  و زندگی لاکچری در خیابانهای عریض و طویل و ترافیک آنچنانی وووورا از نزدیک لمس کرده اید؟.

چگونه زیسته اید؟

و ایا و ایا و ایا…!
اگر نه پس تا حالا چگونه زیسته اید؟!.
کوهنوردی یعنی درس! یعنی اینکه هر گام که در کوهستان برمیدارید از طبیعت درسی بگیرید و دیگر هیچ….!
کلیه عکسها:صعود مورخ ۲۹ شهریور ۹۸ به قله ملبهار شفت’گیلان’ایران

لحظه تولد خورشید
جلوه گری مولکولهای اکسیژن ناب
غروب زیبا
دلبران دل میبرند اما تو جانم میبری

پارس گیلدا
چگونه زیسته ایی

مطالب بیشتر

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا