امثال و حکم

کارگه کوزه گری

کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش..؟

کارگه کوزه گری:

در کارگه کوزه گری رفتم دوش
دیدم دوهزار کوزه گویا و خموش
نا گاه یکی کوزه بر آورد خروش
کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش

انسانها نوعا به زندگی روزمره عادت میکنند.اگرچه روح پرسشگری در همه موجود است ولی مخصوصا درگیری با معاش و فراهم نمودن تمهیدات زندگی ، خستگی مفرطی بر روح وروانشان مستولی میسازد.بندرت پیدا میشوند آدمهای که فارغ از دغدغه های زندگی روزمره خویش ، دقایقی با خود خلوت و به فلسفه حیات فکر کنند.

در این رباعی وزین ، حکیم عمرخیام سوال مهمی مطرح میکند.حکیم ،جامعه انسانی را به کارگه گوزه گری تشبیه کرده و انسانها را که به ساخت و ساز و زندگی مشغولند به کوزه گر و معامله گران و خریداران و فروشندگان را به کوزه فروش مثال زده است.از بین انسانهای که برخی پرسشگرند و برخی خموش ، خیام از کسی میگوید که ذهن پرسشگرش این سوال را مطرح میکند که کجایند آنهایی که ساختند(کوزه گر)،آنهایی که خریدند(کوزه خر) و آنانکه فروختند(کوزه فروش).

مطالعه سرگذشت اوج و حضیض تمدنها،مسافرت به اماکن تاریخی مخصوصا کاخ ها و شهرهای متروکه که زمانی محل زندگی حکمرانان و زندگی مردمان پیشین بوده اند و تامل بر آنچه که کردند و باقی گذاشتند و رفتند بر هر اهل دل و دیده ایی لازم و بلکه واجب است.

تنها تامل به مفهوم همین تک رباعی حکیم عمرخیام کافی ست انسانها به پوچی اعمال و رفتار نابخردانه شان در ظلم گری و ستم و حق کشی و گردنکشی و ووو واقف شوند.آگاهی بر رفتارهای نابخردانه ایی که روزانه انجام میدهیم و آثار و عوارضش جز زحمت بر جامعه و دیگران نیست نتیجه اش همان میشود که خیام میگوید…
کو کوزه گر وکوزه خر وکوزه فروش؟

پارس گیلدا

کارگه کوزه گری

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا