گوناگون

به کجا میرویم

ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود...!

به کجا میرویم:

آنچه که تاکنون از مطالعات نظری چگونگی رفتار طبیعت با گونه های متنوع موجودات زنده از بدو پیدایش تا کنون حاصل شده است مبین این واقعیت است که اکو سیستم، گونه های مخالف و مزاحم با نظم خود را بمرور و برمبنای میزان شدت مزاحمت،تضعیف و در نهایت از گردونه زیست خارج و نسلشان را منقرض میکند.و گونه ایی دیگر با رفتار انطباق جویانه تر را جایگزین و در چرخه حیات قرار میدهد.بطوریکه با الزامات طبیعت سازگاری بیشتری داشته باشد.

علم تاکنون توانسته برمبنای مطالعات ژنتیکی گونه ها و یا بررسی فسیلها و سنگواره های جانداران ازمنه دور و دوره های قبلی زمین شناسی به دانشی دست یابد.بر مبنای این یافته ها بسیاری از موجودات که در دوران دیرین میزیسته اند اکنون دیگر وجود ندارند. بلکه تیره های دیگر و گاهی تکامل یافته تر آنانند که در چرخه زیست می زیند.

به کجا میرویم

مثلا آمونیتها که حدودا 400 میلیون سال قبل در کف دریاها میزیسته اند ،65 میلیون سال  قبل نسلشان منقرض شده و از بین رفته اند. در حال حاضر فقط نقش و نگاری از پوسته آنان بعنوان سنگواره باقی مانده که در ارتفاعات قابل مشاهده اند و مورد مطالعه دیرین شناسان قرار میگیرند.

یا گونه ایی پیشرفته تر مثل ماموتها که دیگر اثری از انها نیست. گاهی فقط در اکتشافات، بقایایی از استخوانهای آن پیدا میشود.مثال دیگر، اجداد انسانها شامل گونه هایی انسان نما از اورانگوتانها.یا نسل بعدیشان انسانهای نئاندرتال که بعدها جهش ژنتیکی پیدا کرده و انسان امروزین را بوجود آورده اند.

این گونه ها، جهت زنده ماندن و سیر کردن شکم خود یعنی در تلاش برای معاش همواره در گردونه جنگ و بدست آوردنها ،بوده اند.نزاع آنها در واقع نزاع برای بقا بوده است.طبیعی ست در این چرخه، آنان که ضعیفتر بوده اند محکوم به نابودی شدند.توجه داشته باشیم که در اینجا منظور از ضعیف فقط ضعف جسمانی نیست که تقابل با نظم طبیعت وتلاش جهت در نوردیدن الزامات طبیعت و حرکت خلاف آن بنوعی تقابل با طبیعت، تلقی میگردد.طبعا “گونه” که ضیفتر از قدرت طبیعت است و در واقع فرزند ناخلف طبیعت است بدست خود او(طبیعت) نابود گشته واز بین میروند.

به کجا میرویم

در این میان یک فرق است بین نسل انسان باصطلاح هوشمندبا دیگر گونه های طبیعت.چرا که نزاع بین همه گونه های طبیعت در همه ادوار زندگیشان نزاع بر سر شکم وبندرت قلمرو بوده است. وقتیکه شکم سیر میشود ویا قلمرو تهدید نمیشود نزاع هم وجود ندارد .در حالیکه نزاع انسانها با همدیگر در همه ادوار تاریخ نه تنها بر سر شکم وقلمرو که از روی برتری جویی،مال اندوزی ،ریاست ،سیادت و قیادت وبطور کلی به انحصار در آوردن منابع و استثمار و به بهره کشی دیگران به قصد ثروت اندوزی نیز بوده است .

به همین دلیل است که کشتار جمعی و فردی در بین آدمیان پایانی ندارد. با پیشرفت علم و سیطره تکنولوژی بر سرنوشت بشریت و پیدایش ابزارهای قتاله فردی و جمعی و مخرب نوین، شدت و حدت نیز گرفته است.همین دلیل کافی ست که نتیجه بگیریم در قبال این یاغی گری ها و سرکشی های لجام گسیخته ابنا بشر،طبیعت نیز قطعا بیکار ننشسته و نمی نشیند. به انحا گوناگون برای کنترل این طغیان قد علم کرده و همانگونه که تاکنون رسم وروش وسبک وسیاقش بوده گونه طغیانگر پر مدعا را سر جای خود خواهد نشاند حتی تا مرحله انقراض نسل. !

به کجا میرویم

حال کافی ست حالا از این بُعد به موضوع ویروس ها و میکروبهای بیماری زا و آدم کُش نظر افکنیم. حتی اگر انهارا محصول یک کار آزمایشگاهی بدانیم آنرا در غالب شعور طبیعت جهت نابودی انسانها بدست خودشان قلمداد و توجیه نمائیم و از خود سوال کنیم به کجا میرویم!.

پارس گیلدا
به کجا میرویم

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا