گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

تغذیه کوهنورد

رعایت موارد لازم در تغذیه کوهنوردان

تغذیه کوهنورد:

 

صرف نهار روی قله نراو(نهراب)اردیبهشت 97.از راست آقایان محمدی،صفری،نوری

اصولا کوهنوردی و پیمایش در ارتفاع روی همه ارگانهای بدن منجمله ذائقه و سیستم گوارش تاثیر میگذارد.اینکه یک کوهنورد برای برخورداری از تغدیه مناسب چه رژیم غذایی را باید پیروی کند نسخه واحدی وجود ندارد و بستگی دارد به واکنش بدن افراد مختلف در ارتفاع و نوع تاثیرگذاری ارتفاع بر ذائقه شان.بنابراین هر فرد بایدمتناسب با ذائقه خود، رژیم غذایی منحصربفردش را پیدا کرده وبرگزیند و تغدیه خودرا در هنگام پیمایش بر اساس آن انجام دهد.ولی رعایت یک سری موارد کلی توسط کوهنورد میتواند به حفظ و بهبود اشتهای او کمک کرده بطوریکه با انجام تغذیه مناسب و بموقع به جبران قوای تحلیل رفته بدن کمک نماید.اهم موارد بشرح زیر است:

۱- مصرف آب کافی

آب یکی از موارد بسیار مهم است که نوشیدن کافی و بموقع آن در کوهنوردی اهمیت بسزایی دارد.توصیه میگردد در یک پیمایش نیمه سنگین یک روزه در هوای معتدل به میزان دو تا سه لیتر آب بصورت متدرج و متناوب مصرف شود‌.بسته به شرایط هوایی و وزن افراد ونیز نوع پیمایش از لحاظ سنگینی، این مقدار میتواند بیشتر نیز باشد.نوشیدن آب ضمن جبران کسری آب ناشی از فعالیت بدنی و تعرق ، باعث رقیق نگهداشتن خون و جلوگیری از گرما زدگی و سرمازدگی ،جلوگیری از خشکی مزاج و یبوست،جلوگیری از درد مفاصل و گرفتگی عضلات،جلوگیری از ارتفاع زدگی میشود و مهمتراز همه اشتها را آماده نگه میدارد که به محض احساس گرسنگی،تمایل به خوردن غذا در کوهنورد موجود باشد.

۲-غذاهای آبکی

استفاده از غذاهای آبکی مثل انواع سوپها و غذاهای مایع در کنار استفاده از مزه های اشتها آور مثل خیارشور،زیتون پرورده،پیاز،سیر،ترشیجات مختلف وامثالهم حسب مورد و پذیرش ذائقه، به بهبود اشتها کمک میکند.

۳-مواد قندی و ترشیجات

استفاده از مواد قندی نظیر خرما،شکلات و نیز ترشک،لواشک و همچنین میوه جات خشک مثل البالو،انجیر و..

۴-تنقلات

استفاده از تنقلات شور مثل بادام درختی یا زمینی و…جهت تامین املاح و نمک از دست رفته بدن

5-میوه جات

استفاده از انواع میوه جات و سبزیجات و…

۶-نوشیدنی های مضر

اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی،قهوه،چای سبز

همچنین توصیه میگرددصبحانه قبل از صعود ،سبک ولی مقوی باشد.عسل به همراه مغزگردو وچای کمرنگ ،گزینه خوبی برای تامین صبحانه قبل از صعود است .در طول زمان پیمایش ودر فواصل استراحتهای برنامه ریزی شده بمرور و بتدریج میتوان از مواد غذایی فوق جهت بازیافت قوای بدنی به تحلیل رفته سود جست.

تغذیه کوهنورد

لازم به توضیح نمیبیند که افرادی که دارای بیماریهای زمینه ایی مثل قند،فشار خون و …هستند حتما در رابطه نوع رژیم غذایی خود و نیز چگونگی انجام ورزش کوهنوردی باید تابع نظر پزشک مربوطه باشند.

پارس گیلدا
تغذیه کوهنورد

پی سی اسکریپت
نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا