اجتماعی

جنگ هفتاد و دو ملت

جنگ هفتاد و دو ملت:

كسيكه اولين ضربه را ميزند برنده نيست ،كسيكه آخرين ضربه را تحمل ميكند برنده است!.
“سون تزو”

جنگ يكي از عناصر پايدار تاريخ بشري است. به طوري كه جامعه‌شناسان آن را به عنوان يك پديده و واقعيت اجتماعي زندگي بشر قلمداد نموده‌اند….!بشريت در طول 5 هزار سال تاريخ تمدن خود 14 هزار جنگ را ديده و در اين جنگ‌ها بيش از 4 ميليارد انسان جان باخته‌اند!

بنا بگفته ویل دورانت، در طول چند هزار سال تمدن بشري صرفا 268 سال بدون جنگ و مناقشه بوده است.در طي 45 سال (از سال 1945 تا 1990) در كره زمين فقط 3 هفته بدون جنگ بود. اكثر اين جنگ‌ها در كشورهاي جهان سوم به وقوع پيوسته است.در قرن بيستم بيش از 220 جنگ به وقوع پيوسته و بيش از 200 ميليون تلفات انساني در پي داشته است.

در جنگها لزوماً شروع كنندگان خود پايان دهندگان به آن نبوده بلكه بعد از وقوع جنگ عوامل متعدد و تاثيرگذار فراواني بر فرآيند جنگ اتفاق مي افتد كه حل بحران جنگ را مشكل و زمانبر وهزينه بر(جاني+مالي) ميسازد.

پیامدهای جنگ

جنگ قريب الوقع اخير به هر نيت و قصد وغرض ومرضي اتفاق بيفتد وهر پيامد غير قابل پيش بيني داشته باشد چند نكته مشخص ومسجل وقابل پيش بيني دارد.اينكه با وقوع اين جنگ ،سلاحهاي شيميايي كه ظاهراً جنگ به بهانه آن آغاز ميشود نابود نخواهند شدو حتي استفاده كنندگان از آن نير تاديب نخواهند گشت!.

اينكه بازهم بيشترين خسارات و اسيبهاي اين جنگ متوجه مردمان بي دفاعي خواهد بود كه جنگ به بهانه حمايت از انها در شرف وقوع است.!اينكه پيروز واقعي اين جنگ شروع كنندگان آن نخواهند بود.جنگ خطر راديكاليزه شدن و روي كار آمدن افراطيان را به همراه خواهد داشت و وضعيت موجود را بحراني تر خواهد نمود.

وتاسف بارترين پيامد اين جنگ در صورت وقوع اين است كه بشر قرن حاضر برغم داشتن ادعاي علم و معرفت و شناخت و تسخير كرات اسماني ، كماكان و عملاً معتقد ومتعهد به زبان خشم و خشونت است و گفتمان و منطق وبحث و ديپلماسي فقط واژه هايي هستند كه كاربرد آكادميك و كتابي ودرسي ودانشگاهي داشته ودر سير تحولات زندگي بشر تاثير چنداني ندارند.

بقول حافظ
جنگ هفتاد ودو ملت همه را عذر بنه
چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند…!

پارس گیلدا
جنگ هفتاد و دو ملت

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا