حرمت نمره:
برگی از کارنامه تحصیلی استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی (۳ دی ۱۳۰۴ پاریز – ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران) تاریخدان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقیپژوه و استاد دانشگاه تهران…
در زمانی که آموزش و علم دارای ارج وقُرب بود، معیار سنجش میزان سوادآموزی دانش آموزان و جویندگان علم و دانش با نمره بود.نمراتی که به دانش آموزان تعلق میگرفت بدون ذره ایی انحراف از واقعیت،حاصل دسترنج انها در امر علم آموزی بود و هیچ ارفاقی در آن لحاظ نمیشد.اخذ نمرات بالای 15 واقعا محتاج استعداد خارق العاده و تلاش و زحمات فراوانی بود که کمتر کسی میتوانست به آن دست یابد.ضمن اینکه نمرات پائینتر از 15 هم همچین نمرات بی ارشی نبودند.کما اینکه بسیاری از این افراد بعدها به ذخیره های علمی و فرهنگی مملکت تبدیل شدند و خدمات شایان توجهی به توسعه و ترویج علم این مرز بوم کردند.
حرمت دانش و نمره و شاگرد اولی
امروزه اما نمره و اخذ مدرک و …فقط مستمسکی شده جهت احراز سمت و مشاغل وبه هیچ وجه ارزش علمی ندارد وگویای سواد افراد نیست.البته حساب آنان که استعداد دارند وبدنبال کسب علم واقعی هستند جدای این قضایا بوه که متاسفانه غالبا در وطن خود ماندگار نمیشوند.
حرمت نمره