گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

روز جهانی کوهستان

روز جهانی کوهستان و حریم مقدس طبیعت

روز جهانی کوهستان:

مسیر قله نراو(شفت-گیلان)

کوهستانها و مراتع و جنگلهایش حریم مقدس طبیعتند.

آب را از طریق برف و جمع آوری باران،پروتئین را از طریق دام  و مراتع ، هوای سالم مورد نیاز را از طریق جنگلهایش برای انسان بلکه برای همه موجودات زنده تامین میکنند.در چرخه زندگی حیات وحش ،حُکم مامِن وخانه را داشته و ثروتهای کانی های بیحد و حصرشان را بدون ذره ایی چشمداشت به انسانها ارزانی میدارند.کوهستانها، پارکهای طبیعی و رایگان طبیعتند.محلی برای تخلیه همه انرژیهای منفی و تالمات روحی ناشی از زندگی در شهر و کسب انرژی مثبت برای حی و حیات آدمیانند.

شاید بی دلیل نبود که پیشینیانمان عبادتگاههای خود را روی قلل مرتفع کوهها بنا میکردند . بطوریکه از انجا به خدای اعتقادی خویش نزدیکتر گشته و نیازهایشان را راحتتر و سریعتر به او برسانند.

روز جهانی کوهستان و حریم مقدس طبیعت

فقط یک فرق شهر و شهریها با کوهستان و کوه نشینان همین بس که اولی ها با گرفتن بودجه و تخصیص ردیف اعتباری و…هرچه آلودگی آب و هوای آلوده و فاضلاب و ضایعات و زواید مخرب و کشنده وضد زندگی است را به طبیعت و دریا و ….گسیل میدارند و دومی ها یعنی کوهستانها بدون دریافت ریالی اعتبار و بودجه و…آب و هوای سالم و نیز پروتئین مورد نیاز وبطور کل هرچی که زندگی ساز است را تامین و تحویل شهری ها میدهند.
لازم است حرمت این مکان مقدس حفظ و محیط و حریمش آلوده نشود که آلودگی محیط کوهستان و تخریب آن یعنی به فنارفتن زندگی همه موجودات زنده.

بیست آذر مصادف با یازده دسامبر روزی برای ارج نهادن به ارزش و اهمیت کوهستان در نظر گرفته شده است.مغتنم است قدری تامل  کنیم به آنچه که تاکنون با طبیعت مخصوصا کوهستانها و جنگلها و مراتع روا داشته ایم. وبیندیشیم در خصوص آینده تیره و تاری که از بابت این بی تدبیری برای خود رقم زده ایم!.

تشریح نماد روز جهانی کوهستان

نماد روز جهانی کوهستان شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است. مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در بالا دارد.این مثلث نشان از یخ و برف در قله کوه و لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان دارد. مثلث میانه دایره نارنجی دارد.این مثلث نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور مداوم از داخل کوه ها استخراج می شوند. مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد . نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه ها رشد می کنند.
اما جالبتر اینکه بدانیم روز کوهستان در ژاپن تعطیل رسمی شد!.
در حالیکه تقریبا یک سوم مردم ژاپن از چنین روزی بی خبر هستند، روز جهانی کوهستان از سال ۲۰۱۶ به عنوان یک روز تعطیل رسمی در ژاپن اعلام شد. بدین ترتیب تعداد روزهای رسمی تعطیل در این کشور ۱۶ روز رسید .از این لحاظ بیشترین تعداد روزهای تعطیل را در بین هشت قدرت اقتصادی برتر دنیا دارد.
اما موضوع جالبتر دیگر این است که این روز مثل بقیه نقاط دنیا در ۱۱ دسامبر یا همان ۲۱ آذر نیست بلکه طبق قانونی که مجلس ژاپن تایید کرده این روز ۱۱ آگوست برابر با ۲۱ مرداد است.این روز را به تمامی دوست داران کوه و عاشقان کوهستان صمیمانه تبریک و تهنیت عرض میکنم.

همچنین و همزمان این روز،روز جهانی کوهنوردی نیز هست.یک کوهنورد حرفه ایی و با اخلاق ویژگیهای زیستی منحصر بفردی دارد. مخصوصا وقتی پا به حریم مقدس کوهستان میگذارد فقط و فقط و فقط رد پایش در کوهستان باقی میماند و دیگر هیچ.روزشان مبارک.

پارس گیلدا

روز جهانی کوهستان

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا