گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

صعود شبانه به قله شاه معلم

صعود شبانه به قله شاه معلم در آخرین خردادقرن

صعود شبانه به قله شاه معلم:

همه روزهای امسال(سال99) آخرین روز قرن است.در این روزها که قرن، صدمین بهار و در نتیجه آخرین بهارش را پشت سر میگذارد.یک روز مانده به آخرین روز آخرین بهار قرن که بهار معتدل میرود دستان گرم تابستان آخرین را برسم بدرود بفشارد ،یک صعود شبانه برایمان رقم خورد.

صعود شبانه به قله شاه معلم در آخرین خردادقرن

صعودی زیبا و مهیج و سرشار از جدیدترین ها در مسیری آشنا،قله شاه معلم ماسوله!.براستی چگونه میتوان در یک شبی که آسمانش ستاره باران و نسیمی خنک و دلنواز رخساره لطیف کلبرگهای رستنی های زمینی را نوازش میکرد’لذت یک پیمایش مهیج را در معیت صدای زنگوله گوسفندان و عوعوی سگان گله در زیر درخشش انوار ستارگان در جوار لشکر خانواده پرجمعیت راه شیری و دب اکبر و دب اصغر توصیف نمود؟.

چگونه میسر است رقص شاخه های شقایق را در کنار رایحه بنفشه وپامچال وعلفهای دیگر که با حرکات موزونشان رقص سما را در اذهان متبادر مینمودند به سر زلف قلم شانه زد؟.

صعود شبانه به قله شاه معلم

ایا میشود صدای سپاس جوجه بلدرچینی را که با توجه بموقع از گزند گامهای پیمایشگران در امان مانده بود برای این تولدی دیگر بر دیگران ترجمه کرد؟.چهره تعدادی از شهرهای شب زده را از آن بلندا دید و به رویایی که در آن لحظه ساکنان به خواب رفته شان میدیدند تامل ننمود؟.

صعود شبانه به قله شاه معلم در آخرین خردادقرن

ایا امکان دارد لحظه تولد خورشیدرا در صبحی سرد و زیبادید و از آن همه عطوفت ومهر هور جاودانش بسادگی گذشت؟براستی در این دشت زیبا و پاکوبی که از متن بهشت برین میگذرد چگونه میتوان رخساره گلی زیبا را دید و از کنارش بیتفاوت گذشت؟.

سوسن چلچراغ این گل نایاب جهان در روبروی دیدگان تو ناباورانه برقصد و تو بی ذوق نبینی! گل گلپر،گل ازگیل وهزارن گل و گیاه وحشی و اشنا را در این دشت برهوت ببینی به تلون دلفریب گونه های گلگونش شعر و سرودی نسُرایی…!

تعدادی از عکسهای این برنامه:

این بلدرچین یا به عبارتی بچه بلدرچین خوش شانس در لابلای علفهای در حین برنامه صعود در حالیکه مسیرمان با هدلامپ روشن بود نظرمان را جلب کرد وبا تغییر مسیر از له شدن نجات پیدا کرد.در پیمایشها بهاری همواره باید مواظب لانه پرندگان در لابلای عفهای علفزارها بود…
یک شاخه شقایق زیبا در حالیکه با نسیم شب میرقصید..!عکش با فلش گرفته شد.
از گلهای وحشی زیبای مسیر…
یک زوج شقایق همیشه عاشق در مسیر قله…
وجود این دشت عظیم شقایق در مسیر قله در این فصل سال غیر قابل انتظار بود.شاید به لطف بارشهای خوب سال بود که دل زمین تفتیده این منطقه به حضور شقایقهای زیبا گرم و زنده ماند…
مشاهده گل زیبای نایاب جهان یعنی سوسن چلچراغ در مسیر قله ناباورانه و حیرت انگیز بود.این گل مختص منطقه داماش رودبار است و اکنون با قدوم خود جاذبه های  این منطقه را دو چندان  نموده است.
اینهم یک بوته دیگر از سوسن چلچراغ مسیر
یک بوته گون گلدار زیبا.یاد استاد شفیعی کدکنی و شعر زیبای او در خصوص گفتگوی معنادار نسیم و گون بخیر.به شکوفه ها به باران برسان سلام ما را.
گل گلپر.توضیح اینکه گلپرها هم درختی هستند و هم بوته ایی ودر این منطقه فقط نوع بوته ای آن رویش دارندونوع درختی مختص منطقه رودبار و لوشان است.فصل برداشت گلپر بوته ایی شهریورماه است.
از گلهای وحشی و زیبای مسیر
مشاهده آخرین طلوع خورشید قرن روی قله.دیگر قرن ما شاهد این طلوع در چنین روزی  نخواهد بود.

 

پارس گیلدا
صعود شبانه به قله شاه معلم

مطالب مرتبط در همین زمینه

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا