اجتماعی

نظریه پنجره شکسته

کاربرد نظریه پنجره شکسته در زندگی روز مره

نظریه پنجره شکسته:


فرض کنید شما هر روز از جایی عبور میکنید که شیشه یکی از پنجره های ساختمانی که در آنجا قرار دارد شکسته است.مشاهدات علمی نشان میدهد که اگر این پنجره شکسته ظرف مدت کوتاهی تعمیر نشود عابران این پیام را از ساختمان میگیرند که احتمالا کسی نگران این ساختمان نیست وهیچکس بر آن نظارتی ندارد.

بنابراین شیطنتها شروع میشود و بقیه پنجره ها هم بمرور شکسته میشوند .احتمالا آن ساختمان کم کم تخریب و اسباب و اثاثیه اش هم به یغما برده میشود!.

در جرم شناسی به این پدیده میگویند “نظریه پنجره شکسته”.در دهه 80 و 90 میلادی که متروی نیویورک جرم خیز ترین متروی جهان بود شهردار و مسئولان شهر نیویورک راجهت چاره جویی به تامل واداشت.

نتیجه اش این شد که به این شهرک که ماوای اشرار و تبهکاران و..شده بود سروسامانی بدهند ودستی به سر وروی آن بکشند.بنابراین شهرداری نیویورک در اولین اقدام وخیلی سریع واگن های فرسوده را تعمیر یا از مدار خارج و دستور داد نقاشها آنها را رنگ آمیزی کنند .

نیز چهره در ودیوار مترو را که با ماژیک و اسپری و…عکسها و شعارهای یادگاری نوشته شده بود پاک کنند و با رنگهای شاد ونوشتن جملات مفهومی، تغییرات اساسی بدهند.همه اینکارها یک پیام به همراه داشت اینکه ما حواسمان به همه چیز هست و هیچ خلافی را تحمل نمیکنیم.

اکنون از نظریه پنجره شکسته در تربیت کودک و تجارت و کسب وکار و تحصیلات و پیشرفت و توسعه و…استفاده فراوان میشود.

راستی پنجره های شکسته کار وزندگیمان کجاها هستند؟ایا تا کنون به آن فکر کرده ایم؟.

پارس گیلدا
نظریه پنجره شکسته

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا