علمی

پیوند قلب خوک روی انسان

اولین پیوند قلب خوک روی انسان،تحولی شگرف در عالم پزشکی

پیوند قلب خوک روی انسان:

در حالیکه در گوشه و کنار جهان ما که فعلا محدود به کره زمین شده،مرتبا اخبار بیماری و جنگ و کشتار و…. گوشها را پُر کرده است،پیشرفت علم و تکنولوژی ،بیصدا ولی با سرعت خارق العاده در حال انجام است. خبرهای پیشرفتهای شگرف در عرصه های علم که از ابتدای سال2022 از لابلای هزاران خبر ناگوار بگوشمان میرسد، کورسوی امید به زندگی را روشن نگه داشته است.

سال ۲۰۲۲ ابتدا با خبر پرتاب تلسکوپ عظیم جیمز وب به فضا جهت رصد کیهان آغاز شد. اکنون در حالیکه برخی هنوز خبرهای او را گام به گام پی میگیرند،اینبار خبر خوشحال کننده دیگری موجب دلگرمی جهانیان شد.خبر موفقیت آمیز بودن پیوند قلب خوک روی انسان که چند روز قبل توسط دکتر بارتلی گریفیت در دانشگاه مریلند آمریکا انجام شد.انجام عمل پیوند دریچه قلب خوک روی انسان پدیده جدیدی نیست و تاکنون کرارا انجام شده است. ولی اینکه کل قلب خوک در قفسه سینه یک انسان جا گذاشته شود تا بجای آن بتپد ، کاملا تازگی درد.اینکار برای اولین بار صورت پذیرفته است.

تاریخچه پیوند قلب

اولین عمل پیوند قلب 55سال قبل یعنی در سال ۱۹۶۷ توسط یک پزشک افریقایی بنام دکتربارنارد در بیمارستانی در کیپ تاون افریقای جنوبی انجام شد‌.دکتر بارنارد در این عمل ، قلب یک زن ۲۶ ساله را که در اثر تصادف جان باخته بود را در قفسه سینه مردی دیگر قرار داد.ولی بیمار گیرنده بعد از ۱۸ روز در گذشت. علت مرگ، ذات الریه اعلام شد‌.بعدها در بررسیها مشخص شد علت ابتلای بیمار به ذات الریه از کار افتادن سیستم ایمنی بدنش بدلیل استفاده از داروهایی بوده که جهت جلوگیری از پس زدن قلب به او داده شده بود.

دکتر کریستیان بارنارد پزشک افریقایی که اولین پیوند قلب انسان به انسان را درسال 1967 در بیمارستانی در کیپ تاون آفریقای جنوبی انجام داد

در این مدت 55سال مطالعات وتحقیقات قلب و عروق در دنیا پیشرفتهای شایان توجهی کرد. امروزه ضمن ساخت انواع داروها و تجهیزات پزشکی و ارتقا تجارب پزشکان در این زمینه، معالجه و مداوای انواع بیماریها و نارسایی های قلبی و نیزجراحی های آن ، روندی عادی به خود گرفته است.ولی در رابطه با پیوند قلب همیشه یک محدودیت عمده وجود داشت. آنهم منحصربفرد بودن این عضو است .بطوریکه اهدا کننده آن ، منحصرا باید بیمار فوت شده ایی با قلب سالم باشد تا این جابجایی با موفقیت انجام شود .در واقع  محدودیت اهدا کننده همیشه باعث مرگ ومیرهای بیشماری میشده است.

دلیل استفاده از قلب خوک

خوکها بدلیل جثه بزرگ،رشد سریع،تعدد نوزادان در هر زایمان ونیز اینکه بعنوان تامین کننده پروتئین مواد غذایی بوده اند و همچنین تشابه 98 درصدی ژنتیکی با انسان، اهدا کننده ایده الی هستند.قبلا از کلیه ونیز پوست این حیوان جهت ترمیم و یا تامین عضو انسان استفاده شده است. ولی استفاده از قلب کاملا تازگی دارد.دکتر گریفیت که این عمل موفقیت آمیز را انجام داده است امید وار است با رفع و رجوع مشکلات احتمالی این عمل ، جراحان قلب بتوانند در آینده از مرگ و میر هزاران بیمار جلوگیری کنند.

استفاده از قلب یک حیوان مثل خوک برای استفاده در بدن انسان، انقلاب دیگری در عرصه علم پزشکی ست که مطمئنا نقطه عطفی در تاریخ آن قلمداد خواهد شد.

بیمها وامیدها

دکتر گریفیت(سمت چپ)به همراه بیمار گیرنده عضو(سمت راست)

دکتر بارتلی گریفیت پزشک جراحی که این عمل را انجام داده گفته است فعلا حال بیمارش خوب است. ولی باید با احتیاط صحبت کرد چرا که در روزهای آینده ضمن مشاهده عکس العمل بدن گیرنده نسبت به عضو تازه وارد موفقیت آمیز بودن این عمل مشخصتر خواهد شد.
گفتنی ست پزشکان جهت قبول این عضو توسط بدن انسان، تغییرات ژنومی لازم در رابطه با عملکرد سیستم ایمنی بدن خوک و انسان (دهنده و گیرنده) انجام داده و امیدوارند با دارو ومراقبتهای لازم مشکلی در رابطه با پس زدن عضو جدید  توسط بدن گیرنده عضو ایجاد نشود وبیمار براحتی بتواند به زندگیش ادامه دهد.

گفتنی است دو تن از پزشکان تیم جراحی مزبور ایرانی بوده اند.

دکتر شهاب سوادکوهی و دکتر مهرداد قریشی ،دو تن از اعضای تیم جراحی که ایرانی بوده اند.

جامعه پزشکی مترصد است در صورت موفقیت آمیز بودن این عمل، امکان استفاده پیوند سایر اعضای بدن حیوانات روی انسان را شتاب بیشتری ببخشند.

پارس گیلدا

پیوند قلب خوک روی انسان

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا