گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

سماموس

گزارش صعود به قله سماموس (بام گیلان )شهریور 91

سماموس:

در گوشه ایی از آسمان ابری شبیه سایه من بود…

پس از هفته ها وقفه بالاخره موعد اجرای برنامه صعود به قله سماموس فرارسید.قله سماموس ،بلندترین قله استان گیلان به ارتفاع تقریبی 3700متر است.مختصات این قله  با طول جغرافیایی50 درجه و 23 دقیقه و سه ثانیه و عرض جغرافیایی 36 درجه و 50 دقیقه و 30 ثانیه  است که واقع در شرق استان گیلان و هم مرز با استان مازندران(در محدوده جغرافیایی جواهردشت رودسر و جواهرده رامسر)واقع شده است.این قله  از جمله قلل یکی از خط الراسهای البرز شمالیست .

وجه تسمیه سماموس

برای وجه تسمیه آن ،شرح و تفضیلهای مختلف و متنوعی ذکر گردیده است .منجمله اینکه در پای این قله ودر منتهی الیه بخش اشکورات رودسر که روستای سمام قرار دارد این کوه بر آن روستا افراز و اشراف دارد.به همین خاطر شاید دلیل اتلاق نام این قله به سماموس، روستای سمام اشکورات باشد .نیز اشاره کرده اند به سما یعنی آسمان و موس(موت) که در گویش شرق گیلان وغرب مازندران به معنی ته وانتها است یعنی ته آسمان.

جواهرده مبدا صعود

از جمله نیز اشاره شده که در ازمنه دور به باور مردمان این منطقه این کوه توسط شاهینهای تیز پرواز محافظت میشده است.لذا موسوم گشته به آشیانه شاهین ،واحتمال این معنی، زمانی قویتر میشود که وقتی بر فراز این قُله عظیم قرار میگیریم شاهینهای خوش رنگ و عمود پرواز و تیزبینی را میبینیم که به وفور در اطراف آن درحال گشت و گذار و شاید هم نگهبانی از این قله اند.!

شرح برنامه

بیست وسوم شهریور نود ویک،ساعت 8 صبح به همراه تنی چند از یاران وهمنوردان از رشت حرکت کردیم.پس از ورود به رامسر ، وارده جاده جواهر ده شدیم.مسیر وآبشارهای زیبایش ،این روزها پذیرای مسافرین گرما زده از اقصی نقاط ایران است.

آبشار جواهرده

با ورود به جواهر ده نهاری مختصر میل نمودیم. سپس از انتهای چشمه آن “ده سابق” و”شهر فعلی” با ویلاهای گاه گرانقیمت و شیک آن !!جهت اشنایی با مسیر وایجاد “هم هوایی “، به کوه پیمایی پرداختیم.

اجرای برنامه هم هوایی
آرمیدن در کیسه خواب و معضلاتش

شب مانی

پس از سه ونیم ساعت ، مجدداً به توفقگاه اصلی برگشتیم. با اجاره سه باب اتاقک چوبی مجهز به کتام(گویش محلی)با دیوارهای مقوایی وگونی و رویت برنامه های تفریحی برخی از مسافرین جوان خوش ذوق و البته برخی همراهان خوش ذوقتر!!، شام مختصری میل کردیم. پس از باز کردن کیسه های خواب، اماده شدیم که در کنار صدای دلنواز چشمه وابشارو هوای خنک منطقه ، شبی زیبا را سپری کنیم.اگرچه مشقات خوابیدن در کیسه خواب ،مخصوصاً برای کسانیکه جهت راحت خوابیدن نیاز به فضای کافی برای غلتیدن دارند انهم دور از خانه و کاشانه و توام با سردرد برخی همراهان ،بسیار سخت است.سختتر است برای بعضی دیگر که در عمق خوابهای رویایی خود و در حالیکه بقول قدیمی ها در حال خواب دیدن هفت پادشاه هستند، بواسط خُر و پُف بعضی دیگر به گمان حمله خرسها ،هراسان و ترسناک از خواب خوش رویائیشان بیدار شوند!.

به هر حال هر چه باشد زیباست.با هماهنگی بعمل آمده توسط دست اندرکاران گروه ومشورت با راهنمای برنامه ، قرار حرکت برای 5/5 صبح جمعه بیست و چهارم شهریور گذاشته شد.یکساعت قبل از موعد ، از خواب برخاستیم.بار وبنه اضافی را به مینی بوس منتقل کردیم. در تاریکی صبح ، جملگی با چراغ پیشانی از پاکوب سمت راست کنار چشمه و به موازات رودخانه ، راه قله سماموس یا همان آشیانه شاهین را در پیش گرفتیم.

طلوعی زیبا

ساعتی بعدخورشید عالمتاب در حال طلوع بود.منظره بسیار نادر و جالبی که جلوه بسیار زیبایی در ورای ابرها به کل منطقه مخصوصاً جواهر ده که اکنون در زیر پای همنوردان قرار داشت بخشیده بود .شخصاً کمتر شاهد این نوع در عمرم بوده ام.

مشاهده طلوع زیبای خورشید از فراز ابرها
فعلا ابتدای راهیم

آخرین چشمه مسیر

یک ونیم ساعت بعد به چشمه رسیدیم که آخرین چشمه مسیر است وبعد از آن ، دیگر چشمه ایی در مسیر وجود ندارد ولذا کلیه بطریهای همراه را مملو از آب نمودیم.درواقع میتوان گفت که نیمی از وزن اکثر کوله ها ،آب بود چرا که با توجه به صعوبت مسیر ، باید فکر داشتن آب برای نه – ده ساعت آینده(رفت و برگشت) را میکردیم….

گامهای حساب شده جلو دار (جناب اقای صفری) واستراحتهای بموقعی که سر پرست گروه (اقا پیمان )به همنوردان میداد در کنار تدابیر وهمکاری وهمدلی سایر دست اندر کاران گروه ،مخصوصاً راهنما و عقب دار وهمه همنوردان سبب شد که این صعود زیبا بدون تحمیل کمترین خستگی اضافی به همنوردان با موفقیت به پیش برود والبته تماشای کوهها و قله های با عظمت سر به فلک کشیده طول مسیر و مخصوصاً آسمان نیل گون منطقه ، که در ارتفاعات بالا ، گویی رنگش را با فتو شاپ تنظیم کرده اند لحظه به لحظه به زیبایی های این صعود به یاد ماندنی می افزود…..

جولان این اسبهای وحشی آزاد…
اینجا ابتدای گردنه شیره کش است.لحظه ایی که به اینجا رسیدیم گروه خیلی خسته بودند. ساعت حدود یازده و نیم بود وآفتاب بشدت میتابید و نای رفتن از همه سلب شده بود.اینجا همگی نزدیک به یک ربع استراحت کردیم وسپس حمله نهاییرا آغاز کردیم.دو ساعت باید این شیب سربالایی گردنه شیره کش را طی میکردیم به به قله برسیم… عکس:از راست اقایان صفری(جلودار) واقا پیمان( سرپرست گروه)

اگرچه طول زمانی صعودمان به دلایل گفته شده اندکی به درازا کشید ولی ارزش صرف زمان جهت تصویر برداری و خاطره نگاری را داشت مخصوصاًاینکه معلوم نیست از این فرصتها چند بار دیگر عاید شود …

کمی استراحت و حرکت نهایی

در پای کوه و ابتدای خط الراسی که ما را به قله هدایت میکرد، منظره زیبای جواهر دشت (با جواهر ده تفاوت دارد) که ورودی دیگر به قله سماموس هست قابل رویت بود که البته ورودی به جواهر دشت از مسیر کلاچای و سیاهکلرود ، مستلزم استفاده از جیپهای فرسوده روسی در گردنه ها و شیبهای خطرناک منطقه هست که در اخرین لحظات بنا به تصمیمم درست دست اندرکاران گروه از صعود بکمک این مسیر منصرف شدیم ومسیر امن تر جواهر ده را انتخاب نمودیم….
با اندکی استراحت در پای کوه وبرجای گذاشتن بقیه بار وبنه اضافی ، به سمت قله راه افتادیم .در اینجا ما در ابتدای گردنه ایی موسوم به شیره کش هستیم.کوهنوردان وقتی وارد این منطقه میشوند تقریبا بیشتر توان بدنیشان تخلیه میگردد که تازه ،شیب آخر که شیب تندی هم هست را باید بپیمایند تا به قله برسند،حرکت آخر شروع شد وساعاتی بعد، پس از طی کردن شیب تند، خود را بر فراز قله با اُبهت ۳۷۲۰ متری سماموس یافتیم جاییکه حدوداً 2000متر بالای ابرهایی بود که این روزها بطور یکپارچه همه شهرهای شمالی را پوشانیده ولذا از دیدن این شهر های زیبا از فراز قله مزبور محروممان نمود….

و اکنون روی قله.از راست آقایان رزاقی،اینجانب،محمدی،صفری
اینهم عکس دستجمعی روی قله
در مسیر

انتهای برنامه

نیم ساعت توقف در قله و گرفتن عکسهای یادگاری و برگشتن والبته در طول مسیر وهمزمان با طی مسیر ، دوستانی به برداشت قارچ خوراکی در منطقه مشغول شدند وانتهای این برنامه زیبا در نزدیکی جواهر ده با تماشای مسابقات موتور سیکلت سواری و صعود از تپه ها بکمک موتور سیکلت همراه بود….

تقریباً ساعت 11 شب به منزل رسیدیم با بدنی آب شده وتحلیل رفته و کوفته وخسته وکوله ایی خاک گرفته ولی مملو از خاطراتی که به یادگار خواهد ماند….
با تشکر فراوان از همه همنوردان این برنامه مفرح و به امید همراهی همه خوانندگان گرامی در این نوع صعودها و ایجاد خاطرات فراموش ناشدنی زیبای زیبای زیبا….

سماموس قله ایی در آن طرف ابرها

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

1. مهندس مژدهی عزیز’درود بر شما’سپاسگذارم از مطالبی که در این سایت به رشته تحریر در می آورید که میدانم مستلزم صرف وقت وتمرکز ویژه است.سایت خوب و پرباریست علی الخصوص برای من که در برخی از صعودها همراهتان بوده ام تجدید خاطره است.دوباره ممنونم به خاطر وقتی که میگذارید.

1. درود و ارادت
      مخلصم همنورد با اخلاق و پرتوان.ممنونم از محبتهای شما.امیدوارم کماکان این سعادت نصیبم گردد که در معیت شما دوست و همکار عزیزم میعادمان با قله ها باشد.به امید دیدار.