اجتماعی

زیستن در غبار

زندگی در سایه فرهنگ موجب رشدجامعه وضامن بقای تمدنهاست

زیستن در غبار:

شعار زیستن در زمان حال را این روزها زیاد میشنویم.شعار خوبی ست مشروط به اینکه دارای هدفی مشخص باشد.زندگی کردن در حال باید به قصد لذت بردن از زندگی وبا تلاش برای ساختن آینده ایی خوب ومطلوب برای نسل آینده باشد.زندگی کردن در حال با ولنگاری وبی بندوباری وبی برنامگی تفاوتی فاحش دارد.

اثرات تبلیغات منفی

تبلیغات مسموم ومنفی در خصوص بی اثر بودن کسب علم وآگاهی و دانش در بهبود زندگی مادی افراد وعملکرد دولتها مبنی بر میدان دادن به نالایقها و غیر شایسته ها که موجب هدر وهدم منابع شده است به این نگرش دامن زده است.در جامعه ایی که انسانهای پاکدامنش در حاشیه باشند وزمام امور بدست نااهلان و بیخردان بیفتد قطعا ضعف مدیران در نوع نگاه به آینده حتی شرایط زیست در زمان حال را مختل میکند.تزاید آمار سُرخوردگی و خودکشی مخصوصا در بین اقشار جوان حتی تحصیل کرده ها مبین این واقعیت است.

معرفی چالشهای جامعه

وقتی برای مدیریت بحران زباله راهکاری منطقی اندیشیده نشود،وقتی ریزگردها و هوای آلوده ناشی از کارکرد صنایع فرسوده ومعیوب، نفسها را به خِس خِس بیندازد،وقتی حداقل رفاهیات برای جوان فراهم نباشدو….چگونه میتوان با خاطری آسوده وآرام در زمان حال زندگی کرد؟!.

یکی از غم انگیزترین پیامدها شیوه تعلیم وتربیت به سبک حاضر که توسط آموزش پرورش ومجموعه دستگاههای فرهنگی والبته خانواده ها متوجه نسل جدید گردیده ، بی تفاوتی وبی توجهی آنان به اصول بنیادین تربیت و آموزش است.اگر نسل حاضر در دوران کودکی ،مفاهیم زندگی مسالت امیز وزندگی توام با صلح و عشق وعطوفت را نیاموزد،اگر محبت به همنوع و حیوانات ومحیط زیست به او آموخته نشود،اگر روش درست آموختن و تشخص درست از نادرست را نداند چگونه میتواند در آینده با محیط زندگی خود رابطه منطقی برقرار کند؟.

انقیاد به قانون توسط همه در همه سطوح

احترام به قانون باید جزو پیش فرضهای زندگی انسانها باشد .وگرنه نمیتوان از کودکانی که این مهم را در کودکی و در مدارس نمی آموزند در آینده انتظار داشت.حتی قوانین رهنمایی ورانندگی که برای حفظ جان خود و دیگران هست هم اهمیت قائل شوند.رعایت حقوق شهروندی و کاهش سطح پرخاشگری در جامعه وبسیاری دیگر از این موارد مستلزم آموزش درست مبانی و مفاهیم است. اینهمه باید در سطح مدارس و خانواده ها و در کودکی انجام پذیرد.رسانه های رسمی باید به این مهم بپردازند و زیرساختها را برای حرکت جکعی جامعه در این مسیر اماده نمایند.

فرهنگ شالوده تمدنهاست.بقای تمدنها واستمرارشان پایه واساس فرهنگی دارد.به فرهنگ باید بها داده شود وگرنه زندگی یک جامعه گریزان از فرهنگ بقا ودوان نخواهد یافت.

پارس گیلدا

زیستن در غبار

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا