اجتماعی

کوهنوردی به چه قیمتی

مروری کوتاه بر اهداف کوهنوردی

کوهنوردی به چه قیمتی:

کوهنوردی به چه قیمتی

تابستان امسال(1400) قصد صعود به دماوند را داشتم.برای چهارمین مرتبه البته اینباراز جبهه جنوبی که تا آلان نرفتم.به انگیزه صعود و مخصوصا رویت جاذبه های صعود این جبهه مثل چاههای فوران گاز گوگرد و…که برخیها آنرا نشانه نیمه فعال بودن آتشفشان قله دماوند میدانند وبرخی برعکس نشان از گرایش آن به خاموشی.

به هرحال چون در اینجا هیچ سیستم پایشی نیست که داده های علمی محصول خروجی چاهها را دریافت و انالیز ونتیجه گیری کند لذا هر دو نظر فعلا مطرح است وبرایم دیدن از نزدیک آن چاهها جالب…

از اول سال همه چیز در جهت آمادگی جسمانی لازم، درست پیش رفت تا این چند هفته اخیر که دوباره کرونا اوج گرفت وبرنامه ها کمی معلق شد البته برخیها برغم همه توصیه ها وهشدارها رفتند.اینکه کار درستی کردند یا خیر با خودشان،لابد استدلالی پشت عملشان نهفته است وبرای خودشان محترم.

کوهنوردی به چه قیمتی

ولی من با ادامه وضعیت فعلی قطعا امسال را کوتاه خواهم آمد تا ببینیم سالهای بعد چه پیش می آید.به باور من کوهنوردی یک ورزشی ست هدفمند که توام با فرهنگ است و اگر قرار است در بستر این ورزش جذاب و مفرح، فرهنگ ودانش و بصیرت غایب باشد بعد از مدتی جز فرسودگی مفاصل و خستگی چیز دیگری باقی نمیماند.
اما قصدم چیز دیگریست:

در حالیکه امسال برغم وضعیت سیاه ویروسی حاکم بر همه شهرها مخصوصا شهرهای شمالی، هیئتها با شدت و حدت به عزاداری مشغولند،جمعیت فوج فوج عازم شمالند،مترو واتوبوس و…مثل شرایط عادی فعالیت میکنند و همه چیز انگار نه انگار است،بخشدار لاریجان طی نامه ایی از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزسی خواسته که جهت جلوگیری از گسترش ویروس منحوس کرونا فعالیت پناهگاهای کوهنوردی در هر چهار جبهه صعود به قله دماوند را در تعطیلات اواخر مرداد بر روی کوهنوردان ببندد.

توجه کنید اینهمه تا آلان رفتند وصعود کردند وبرگشتند مهم نبود فقط این چندروزتعطیلی مهمه..!

درود بر اینهمه بصیرت ودرایت
خسته نباشید

پارس گیلدا

کوهنوردی به چه قیمتی

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا