اجتماعی

برگی از تاریخ علم در ایران

برگی از تاریخ علم در ایران:

نقل است كه ميرزا حسن خان رشديه ،موئسس اولين مدارس به سبك فعلي در ايران (1307 ه-ش) كتاب ها درسي را با هزينه خود چاپ مي كرد و در اختيار دانش آموزان قرار مي داده است. ونيز جالب است بدانيم كه رشديه براي اداره مدرسه، نظام نامه اي نوشته كه شامل چهل و يك فصل است . هر فصل به يك موضوع اختصاص دارد. مثلا در تكاليف مديران مدارس ابتدايي مي نويسد :

_ مدير مدرسه در قبول متعلم اگر فقط شهريه را منظور بدارد بسي ظلم كرده است .
_ مدير مدرسه بايد شهريه را محض استقلال تعليم و تربيت اخذ نمايد. زيرا كه مطالبات اجرت براي تعليم حرام است.
– مدير مدرسه اگر نتواند از حالات دروس عموم متعلمين مستحضر شود، مدرسه را تعطيل نمايد كه وبالش تخفيف يابد.

البته كار به همين جاها ختم نميشود. چرا كه رشديه جهت جا انداختن مدارس جديد و علوم مورد تدريس در آن ، بارها مورد تكفير واقع شد. وتا مرز كشته شدن نيز پيش رفت. ولي از پا ننشست وسرانجام با پايمردي او اين مدارس و نيزآموزش علوم جديده در ايران پا گرفت.

آموزش علوم جدید،همواره مورد نفرت مخالفان علم و اندیشه وسوداگران جهل و خرافات که از این راه تجارت و معاش میکنند بوده است.مادام که علم وجود داشته باشد این جدال ادامه دارد.چراکه گرایش عامه مردم به جهل و خرافه،راحتتر از اقناع کردنشان به پذیرش علم ومنطق است.

“روحش شاد و راهش مستدام باد”

پارس گیلدا
برگی از تاریخ علم در ایران

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا