علمی

بزرگترین چالش پیش رو

بنظر شما بزرگترین چالش پیش روی بشریت کدام است؟

بزرگترین چالش پیش رو:

شاید اگر تا همین چندماه که چه عرض کنم چند روز پیش حتی،از کسی میپرسیدید که بزرگترین چالشی که در آینده نزدیک ممکن است ذهن بشر را درگیر خود کند چیست مثالهایی ردیف میکرد که اهم آنها عبارت بودند از:
بحران آب،بحران غذا و توزیع ناعادلانه ثروت،خطر تشدید جنگهای فرقه ایی و تروریسم،در مراحل بعد بیماریها ،بحران گرمایش زمین و….

اگر بنا به اصرار شما مثالهای بیشتری طلب میکردید، مقوله هایی از قبیل زباله و ریزگرد و آلودگی هوا و تورم و جنگل زدایی ها وبیابان زایی ها و خشک شدن تالابها و ته کشیدن آبهای زیرزمینی و….را هم حتمالا به سبد مشکلات ذکر شده در بالا اضافه میکرد که البته ممکن است برخی از این مشکلات، منطقه ایی باشند و جهانی و عام نباشند.به هرحال حول همین مسایل بود و فراتر نمیرفت.

ایا چالشهای پیش رو واقعا فقط همینهاست؟

اکنون که تلسکوپ جیمزوب این چشم تیزبین کیهان میرود آرام آرام در مکان خود قرار بگیرد و جهان لایتنهای را از لحظه پیدایش تا حال حاضر برایمان رصد کند و نتایج رصدش را گزارش نماید، نظرها کم کم بسوی دیگری معطوف شده است.

یعنی برخیها در پاسخ به آن پرسش بالا شاید دیگر آن موضوعاتی که بعنوان چالش در پیش روی بشریت نام میبرند را در گوشه ایی گذاشته و تنها از یک چالش که ذهنشان را درگیر کرده است سخن بگویند.

بزرگترین چالش پیش روی بشریت کدام است؟

وآن چالش چیزی نیست جز چالش مواجهه انسان با موجودات به اصطلاح فضایی!.نامی که ما سالیان سال است بر آن نهاده ایم.بدلیل ضعف تکنولوژی  تبیین آنرا سرگرمی  وتفنن و شوخی انگاشته ایم ولی گویا باید جدی اش بگیریم!.

برخی از فیزیکدانان و اخترشناسان برجسته از سالها قبل و قبل از مطرح شدن بحث تلسکوپ جمیز وب این پیش بینی را کرده بودند که در جهانی با این عظمت و بزرگی که هر لحظه با زایش سیارات و ستارگان بیشمار در کنار از بین رفتن شماری دیگر در حال منبسط شدن وبزرگتر شدن است نمیتوان پذیرفت که این فقط سیاره زمین است که دارای حیات باشد واین تنها انسان باشد که جهان نامتناهی را در تیول خود دارد!.

جهان موازی وحیات در کُرات دیگر

حتما نوع و یا حتی انواع دیگر حیات در سیاره های دیگر وجود داشته و یا دارد که چند و چون آنها بر ما مکشوف نیست.اکنون و حالا بشر امیدوار است بکمک چشم جیمزوب برای این سوال ،پاسخی علمی،منطقی و درخور بیابد‌.ولی نکته مهمتر از خود پاسخ،چالشهای پیامدهای مثبت بودن پاسخ است!.

ایجاد رابطه با موجودات فضایی که حتما مثل ما نخواهند بود،مثل ما حرف نخواهند زد،مثل ما فکر نخواهند کرد و اصولا مثل ما زندگی نخواهند کرد.آنها شاید موجوداتی در جهان موازی باشند و هم اکنون در میان ماها باشند.دور وبر و اطرافمان را احاطه کرده باشند .یا مارا شناخته اند و درپی برقراری پلی ارتباطی با ما هستند و یا شاید آنها نیز از وجود ماها بی اطلاعند.

زبان مشرک انسان و موجودات جهان موازی چی خواهد بود؟

پیدا کردن زبانی مشترک بین آدمها حتی بین آدمها و حیوانات و بلکه سایر موجودات زنده از روی مطالعه رفتارشان و درک احساسشان آسان است.ولی پیدا کردن چنین زبانی بین انسان و موجوداتی که در جوار شماهستند و میدانید که هستند هر لحظه در هرجا در تنهایی،در جمع،درشادی،در غم با شما وهمراه شما و در جمع تان حضور دارند و شما از دیدنشان عاجزید و راه برقراری ارتباط با آنها را بلد نیستید عجیب،چالش برانگیزو شایدهم ترسناک و وحشت برانگیز است.ایا واقعا بشر که گاهی قادرنیست با همنوع خودش رابطه درستی برقرار کند ، میتواند با چنین موجوداتی رابطه درست و منطقی ایجاد کند؟.

ایا بشر قادر است چگونه بر این چالش بزرگ فائق آید؟.سوالی که باید فعلا در فکرش باشیم ولی در عین حال منتظر بمانیم.

پارس گیلدا

بزرگترین چالش پیش رو

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا