جاده چالوس:
تا اواخر دوره قاجار راه های ارتباطی تهران شمال عبارت بودند از جاده هراز،جاده فیروز کوه و جاده قزوین به رشت.یک راه خاکی مالرو نیز بین کرج و چالوس وجود داشت که رفت و آمد در آن بسیار سخت و دشوار بود.در بهار سال 1310 رضاه شاه تصمیم گرفت که این جاده را که تا آن موقع به جاده 59 معروف بود(بخشی از مجاهدان شمال در زمان انقلاب مشروطیت از طریق این راه خود را به گچسر وکرج و تهران رسانیده بودند.) تعریض و بعنوان یک مسیر عبور مرور استاندارد به بهره برداری برساند.طی دو سال،جاده اماده و در 12 آذر سال 1312 مورد افتتاح قرار گرفت. منتهی یکی از سختترین بخشهای جاده ،حفر تونلهای متعدد آن بود. با توجه به امکانات محدود وبدوی آن زمان، حفر آنها تنها با نیروی انسانی و با ابزارها و ادوات اولیه غیر ماشینی و صرفا بکمک بیل وکلنگ و ووو صورت میگرفت .
جاده چالوس وتونل کندوان
از سختترین بخشهای این جاده، حفر تونلی بفاصله 90 کیلومتری چالوس ودر ارتفاعات 2700 متری سطح دریا، به عرض 5/5 و ارتفاع 6 متر بوده است.دستور ساخت این تونل توسط رضا شاه در سال 1314 صادر ودر سال 1317 افتتاح گردید.بدلیل بکار گیری کارگران قدرتمند روستای کندوان آذربایجان شرقی در ساخت این تونل( که رضاشاه به هنگام ماموریت دوره نظام خود در آن استان از آنان شناخت حاصل نموده بود )بعدها به تونل کندوان معروف گردید .این تونل بطول 1884 متر از شاهکارهای راهسازی با ادوات ابتدایی در زمان خود و بلکه بینظیر بوده است.کارگران این تونل برای تشویق در ساخت آن هر کدام یک سکه پنج ریالی جایزه دریافت مینمودند.
جاده 59 یا همان جاده چالوس در حال حاضر در زمره یکی از پرترددترین و زیباترین جاده های جهان است که فاصله 168 کیلومتری کرج و شمال را به هم وصل میکند.
احداث جاده چالوس شاهکار عمرانی قرن
شاید در قرن رو به پایان حاضر کارهای عمرانی زیادی در این مملکت صورت پذیرفته باشد ولی بدون شک جاده چالوس و نیز راه آهن سراسری ایران با توجه به زمان ساخت شان وادوات و امکانات موجود در آن زمان مهمترین و ارزشمند ترین آنها محسوب میشود.
پارس گیلدا
جاده چالوس