محیط زیست

روز درختکاری و هفته منابع طبیعی

روز درختکاری و هفته منابع طبیعی


منابع طبیعی جزو ثروتهای طبیعی هر کشوری محسوب میشوند.ثروتی که طبیعت به رایگان به مردمان آن کشور ارزانی میدارد.همه ملتها بطور مساوی از این منابع با ارزشهای یکسان بهره مند نیستند .!
بعضی از انواع این ثروتها قابل برآورد و تعیین ارزش ریالی هستند.اما برخی دیگر نه.چراکه برآورد،اصولا زمانی ممکن است که ثروت ،مشابه و نظیرداشته باشد .ولی اگر ثروت ،منحصر بفرد،بی نظیروبی همتا باشد، قابل برآورد نیست. مثل جنگلهای هیرکانی شمال که در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد.!

ضرورت وسواس در حفظ منابع طبیعی

کشورهایی که به ارزش منابع ملی خودشان واقفند ،سعی بر آن دارند که ضمن حفظ این هدیه بی همتای طبیعی، از آن حداکثر بهره وری را بنمایند.اجرای هر طرح ملی را که بنوعی با حیات این منابع مرتبط باشد را آنقدر با دقت نظر و وسواس وبا صرف هزینه های مطالعاتی اولیه هنگفت انجام میدهند که هر دو هدف ،یعنی هم بهره وری برای نسل حاضر وهم حفظ حیات منابع طبیعی برای نسلهای آینده، تواما تامین گردد.همه ما کم و بیش ،اتوبانهای عریض و طویل در بعضی از کشورهای دیگررا که با اجرای پلهای سازگار با محیط زیست برفراز مراتع وجنگلهای انبوه ایجاد شده اند رااز نزدیک یا در فیلمها دیده ایم.یا کانالها و پلهای احداثی در دریاها و احداث نیروگاههای سازگار با محیط زیست یا شبکه های انتقال قدرت یا پالایشگاهها و چاههای استخراج نفت و کارخانجات و…

حتی برخی از کشور با اهدای بسته های حمایتی تشویقی ،سازندگان را ترغیب به توسعه محیط زیست از طریق استفاده از فضاهای به اصلاح مرده و بی مصرف پشت بامها ودیوارها و… جهت این مهم مینمایند..!

روز درختکاری و هفته منابع طبیعی

در کشورهای توسعه نیافته منجمله کشور خودمان، برغم وجود اینهمه ادارات عریض و طویل وسازمانهای مردم نهاد واشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط و نامرتبط وصرف هزینه وبودجه زیاد و شعار و گرامیداشت و بنر وپرده وووو…منابع طبیعی با سرعت برق در حال نابودیست.ازمیراث طبیعت برای ما که نفت و طلا ودریا وجنگل و آب زلال وآسمان آبی بوده ازما برای آیندگان قطعا زمین سوخته ایی بیش نخواهد بود.متاسفانه این آینده چندان هم دور نیست.!

غرص نهال مناسب زیست بوم مناطق

قبلا،پانزدهم اسفند هرسال ،روز درختکاری بود.بعدها هفته ایی بنام منابع طبیعی ظاهرا برای گرامیداشت همه این منابع در نظر گرفتند‌‌.هفته مزبور از پانزدهم اسفند هر سال آغاز و بمدت یک هفته ادامه دارد.!معمولا مرسوم است که مردم وگروههای مردم نهاد اِن جی او ها و…در این روز و هفته ،اقدام به غرص نهال کرده و مردم را نیز به این مهم تشویق میکنند. البته اقدامی ست نیک وپسندیده.

منتهی نکته ایی که وجود دارد این است که برخی اقدام به غرص نهالهای غیر بومی در مناطق میکنند که سازگاری باگونه های جدید را ندارد واز لحاظ علمی کار درستی نیست.ضمن اینکه تجربه نشان داده که چنین نهالهایی معمولا در مناطقی که سازگاری نداشته باشند بعمل نمی ایند.خیلی زود به خشکی میگرایند یا اگر برفرض پا بگیرند ممکن است حتی خطری برای گونه های بومی محسوب گردند.لذا چه خوب است که با بررسی ومشورت با کارشناسان آگاه این امر پسندیده را بصورت کارشناسانه دنبال بکنند که به نتایج دلخواه منتهی شود.

آینده!

از صدای زاری زنبورها وضجه و شیون ماهیان وآبزیان تا ناله یوزها وفرار پرندگان وچرندگان ودرندگان وانقراض نسل وحوش تا زوزه اره های برقی وتبرهای دستی وزخم عمیقشان بر پیکر سترگ درختان در دل جنگلهای هیرکانی تا خشکانیدن تالابها ومردابها و کوچاندن غازها و قوها وپرندگان و آبزیان و پستانداران وووو میتوان پی برد که اینهمه فقط وفقط نه تنها سازندگی و ترقی وبهره وری وپیشرفت که نیست هیچ.بلکه برغم هشدارها،کاریست انتحاری که عنقریب باریک راه تنفسمان را بسته و لعن ونفرت ونفرین آیندگان را بر این نابخردی و نابکاری برایمان به همراه خواهد داشت.!

روز درختکاری و هفته منابع طبیعی

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا