برش کتاب

چرا باید کتاب خواند

چرامردمان جوامعه توسعه نیافته یادر حال توسعه بیش از هر زمانی باید کتاب بخوانند؟

چرا باید کتاب خواند:

در زندگی روزمره گاهی با سوالهایی مواجه میشویم که پاسخ به آنها کمی سخت است.نه به این دلیل که سوال خیلی بدیع و پیچیده و نو است وکسی را توان پاسخگویی نیست.اتفاقا برعکس  آنقدر بدیهی و ساده و عامیانه و پیش پا افتاده هست که واقعا نمیتوان جوابی برای آن یافت!.

درست مثل همین سوال بالا!.چرا باید کتاب خواند؟.ایا کشورهای توسعه یافته با کتابخوانی به مراتب عالی پیشرفت و توسعه و ترقی رسیده اند؟.برخی هم که کمی رقیقتر فکر میکنند معتقدند در دنیای حاضر که انواع رسانه های مجازی وارد جای جای زندگی مردم شده و همه اوقات خالی مردم را در همه جا اشغال کرده بطوریکه با اشاره انگشتی هرنوع اطلاعات را در اختیارت میگذارند دیگر چه نیازی به مطالعه اضافی ست؟.

اگر طرح این نوع سوالات از روی لجبازی و توجیه عدم علاقه به مطالعه  نباشد قطعا از روی جهل و ناآگاهی ست.در رابطه با لجبازی وعدم علاقه به کتابخوانی پاسخی وجود ندارد.انسانها میتوانند خیلی چیزها را برغم مفیدبودنش قبول نداشته و انجام ندهند.مثلا میدانند ورزش کردن مفید است ولی به ورزش علاقمند نیستند.یامیدانند که دخانیات مضر است ولی به دود کردن علاقمندند.این نوع علاقمندیها یا عدم تمایلها بیشتر ریشه تربیتی دارد. بنوعی به ساختار نظام آموزشی مملکت برمیگردد که در آموزشهای پایه روی چه مواردی تاکید و برنامه ریزی نمایند.علایق وسلایق را به  سمت مطلوب سوق دهند.به همین ترتیب به نقش والدین نیز مرتبط است که کودکان خود را از کودکی به چه چیزهای توجیه نمایند.سخن در این خصوص فراوان است و در این مختصر نمیگنجد.

چرا باید کتاب خواند؟

امادر رابطه با گروهی که نقش کتاب و مطالعه را در رابطه با توسعه شعور عمومی آحاد جامعه به سُخره میگیرند باید گفت این افراد آسیبهایی را که جهل و ناآگاهی بر کیفیت زندگی آنها و همه ما وارد کرده عنایت ندارند.اگر ریشه بسیاری از کنشهای اجتماعی که در جامعه اتفاق میفتد را عمیقا بشناسیم خواهیم یافت که سرمنشا آنها نادانی ست.اگر دانش عمومی توسعه یابد و جامعه به فرهنگ غنی خود ملبس گردد چرا باید تزویر و ریا و دروغ و دغل، حاکم بر مقدرات زندگی ما شود؟. اگر قرار باشد یک پزشک یا یک مهندس و یا متخصص در هر رشته ایی که حتما با درس و مشق و کلاس و مدرسه ودفتر وکتاب به مراتب ومدارج علمی بالا رسیده ، آموزه های خود از کتاب را به باد کنایه و سُخره بگیرد چگونه مدعی تجربه و تبهر در حرفه خود هست؟.

در کشورهای توسعه نیافته و انقلاب زده که دسختوش عقب ماندگی اتفاقا بدلیل ناآگاهی عمومی افراد و احاد جامعه هستند جایگاه ارزشها و ضدارزشها عوض میشود.این جابجایی دردناک منجر به کسالت روحی برخی که سالهای عمرخود را در راه کسب علم ودانش صرف کرده اند شده و این گروه شرایط را همواره آنچه که میبینند پنداشته درنهایت فکر میکنند که کتاب و کتابخوانی ارزشی نداشته که اگر داشته نباید چنین سرنوشتی مستوجشان میشده است.

ضرورت تحلیل درست

باید بدانند دقیقا برعکس تحلیل میکنند.اگر فرهنگ عمومی جامعه به سمت مطالعه و کسب علم و دانش از منابع معتبر(نه رسانه های مجازی)سوق داده شود سطح آگاهی های مردم افزایش می یابد.یک جامعه که مردمان بافرهنگ،فهیم،آگاه وباسواد داشته باشد حتما در مسیری گام بر میدارد  که کمتر دچار اشتباه شود و خسارات کمتری را متحمل خواهدشد.

پارس گیلدا

چرا باید کتاب خواند

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا